De nieuwe LINDA. experimenteert met Layar. Het gaat om een pilot om te zien of het werkt om een glossy te verrijken met digitale content. Wie de LINDA koopt en z’n smartphone – met Layar-app – gebruikt in het blad, krijgt meer content te zien. Er zit van alles verstopt in de LINDA: filmpjes, foto’s, kijkjes achter de schermen en mogelijkheden om ergens op te reageren of iets aan te kopen.
Jildou van der Bijl, mede-hoofdredacteur van LINDA. schrijft op haar blog: “Het zit in het DNA van LINDA. om steeds te blijven zoeken naar vernieuwing. Met de technologie van Layar kunnen we nu werkelijk een directe connectie maken tussen print en digitaal, we kunnen actie en actualiteit toevoegen aan LINDA.” De glossy ziet meer mogelijkheden voor lezers en adverteerders.
Layar reageert: “Wij zijn erg blij dat LINDA. als eerste Nederlands tijdschrift gebruik maakt van Layar om lezers te verrassen en inspireren,” aldus Claire Boonstra, Layar co-founder. “Voor ons is het een mooie showcase om te laten zien dat het mogelijk is om toegevoegde waarde te bieden aan lezers en adverteerders zonder afbreuk te doen aan het uiterlijk van het magazine.”
Layar gebruikt de techniek van Augmented reality. Bekend is hun app om in Berlijn naar de Historische muur te kijken, die inmiddels bijna geheel is verdwenen. Of om via hun app iets in print te scannen en te delen op social media. Layar werkt niet met QR-codes, waar inmiddels al meer bladen mee werken, maar heeft voor het creëren van augmeneted reality een eigen systeem en app ontwikkeld.
De nieuwe LINDA. is verrijkt met Layer from LINDA. magazine on Vimeo.