Libelle blijft met stip het populairste publieksblad van Nederland. Zo bleek ook onlangs weer uit een onderzoek van Mediafacts naar de top 100 Nederlandse publieksbladen. Libelle prijkt trots op nummer 1.
De 78 jarige Grande Dame wordt wekelijks door 2,7 miljoen lezers gelezen. Documentaire maakster Juul Bovenberg dook in de wereld van de Libelle redactie en filmde een jaar lang het redactieproces. De Teledocu ‘Aldus Libelle’ wordt woensdag 4 januari om 20:25 uur uitgezonden op Nederland twee.
In ‘Aldus Libelle’ gaat Juul opzoek naar de formule achter het succes van Libelle. Ze volgt hoofdredacteur Franska Stuy en haar redactie bij het samenstellen van één van de belangrijkste nummers van het jaar: het kerstnummer. Een jaar lang is er gefilmd. Tijdens redactievergaderingen, bij events zoals de Zomerweek, tijdens fotoshoots en zelfs bij redacteuren thuis.
‘De documentaire laat zien hoe het blad wordt gemaakt, wie de vrouwen zijn die de inhoud van het blad bepalen en welke plaats het blad in het leven van de lezeres, “de Nederlandse vrouw”, inneemt. De film van Juul Bovenberg toont de ‘Libelle’ als tijdsbeeld, als afspiegeling van gebeurtenissen in de maatschappij, vertaald naar gezin en huiskamer.’ aldus filmdoek.nl
We mailden met Maureen Belderink (Adjunct-hoofdredacteur Libelle):
Wie heeft het initiatief genomen? De filmmaker of Libelle?
“De filmmaker heeft ons benaderd, namens de VPRO.”
Is er getwijfeld of jullie wel wilden meewerken?
“Zeker wel, maar niet lang. We hadden vrijwel meteen door dat we te maken hadden met integere vakmensen en oprechte interesse in Libelle. Daarna was het een kwestie van je overgeven, vertrouwen hebben en gewoon je werk doen natuurlijk. Wat dat betreft hebben we weinig te verbergen.”
Hoelang en hoe vaak is er op de redactie gefilmd?
“In totaal hebben ze ons precies een jaar gevolgd: van kerst tot kerst. In dat jaar is er 40 dagen gefilmd, waarvan ik schat een derde op de redactievloer. Verder zijn ze mee geweest op fotoshoots, bij allerlei Libelle-evenementen en bij redacteuren thuis.”
Wat wil Libelle met de film laten zien of bereiken?
“Ik denk dat onze motivatie en die van de VPRO gelijk zijn. Libelle is een fenomeen in Nederland. Daarom zijn er veel mensen in geïnteresseerd. In deze tijd is het belangrijk dat je transparant bent. Dus kom maar kijken. Dat is wat wij willen bereiken. Meer ambities konden we ook niet hebben. Er was geen script, geen outline, niks. We hadden geen enkele kennis van of invloed op het eindresultaat.”
Bladen doen altijd geheimzinnig over hun inhoud en planning. Vaak uit angst voor de concurrent. Heeft dit bij het maken van de film een rol gespeeld?
“Vrijwel alles dat ze op dat gebied filmden, zou op de uitzenddatum al zijn gedrukt. Dus daar is niets geheims meer aan.”
Zijn er ook dingen die jullie bewust níet hebben laten filmen?
“Alles dat over geld gaat, verder niks.”
Wat was de reactie van de redactie toen jullie de film terugzagen?
“Sommigen vonden het fantastisch, anderen verschrikkelijk. En de rest zat ergens daartussen. Wel was iedereen het erover eens dat je weinig indruk van de sfeer op de redactie krijgt. Het lijkt alsof er maar weinig mensen werken, er nauwelijks wordt gelachen en we hier op ons dooie akkertje zitten te vergaderen de hele dag. Echt niet!”
Wat vonden jullie het heftigst om terug te zien?
“Alles. Naar jezelf kijken valt gewoon niet mee. Maar de kijker heeft daar straks geen last van.”
Zijn er dingen die juist niet in de film terugkomen die er -terugkijkend- wel in thuis hadden gehoord?
“Regisseur Juul Bovenberg heeft haar eigen keuzes gemaakt. Ik ga dat nu niet over zitten doen. Maar als je mij had gevraagd een documentaire over Libelle te maken, was het iets heel anders geworden.”
Waarom moeten juist bladenmakers deze film bekijken?
“Om dezelfde reden dat ze naar ‘The September Issue’ hebben gekeken. Ongeacht of het goed is of niet, je wilt gewoon weten wat er te weten valt in bladenland.”
Themaweek ‘Op de cover’ bij Holland Doc!
Naar aanleiding van de teledocu ‘aldus Libelle’ zendt Holland Doc 24 de hele week documentaires uit over tijdschriften en bladenmakers.
Het uitzendschema bevat de volgende documentaires: