Is de bladenmaker uitgestorven?

masterclass hoofdredacteuren chefs redactie online uitgeven

Het is feest. 15 jaar geleden startte ik met Bladendokter.nl. Dit jaar hang ik daarom de slingers op en wil ik ook een moment van reflectie met je delen.

In 15 jaar is er een hoop veranderd. Niet alleen persoonlijk in de transitie van loonslaaf naar ondernemer – de beste keuze ooit – maar ook professioneel. Ik startte in de lente van 2002 als zelfstandig bladenmaker. Maar die titel past mij niet meer, en vele anderen met mij.

Razendsnel muteren

In de afgelopen 15 jaar is de bladenmaker als een bedreigde diersoort uitgestorven. In een rap tempo heeft het veranderende medialandschap een evolutie afgedwongen, waarin bladenmakers razendsnel moeten muteren in crossmediale contentspecialisten voor print, video, online en social media. Mutanten met een voorliefde voor data-analyse en verstand van crosschannel branding, online marketing en social media advertising. Duizendpoten, alleskunners, schapen met elk 5 poten.

Ik heb mazzel

Ik heb mazzel gehad. De afgelopen jaren ben ik een strategische samenwerking aangegaan met online marketing strateeg – en mijn partner – Jonas Nouwen. Dat heeft geresulteerd in een nieuw bureau, TheBigStory.nl, een mooi klantportfolio en een enorm opgerekte persoonlijke leercurve. Kortom: mijn professionele mutatie heeft een enorme duw in de rug gekregen.

Worstelen met je werk

Toch kom ik zo vaak vakgenoten tegen die juist worstelen met hun werk. Ze werken bij uitgevers waar eerder bezuinigd wordt dan geïnvesteerd in ontwikkeling. Ze missen de skills die er in dit nieuwe medialandschap toe doen. Ze worden her en der ingehaald door een jonge generatie, die van kinds af aan een scherm voor de neus heeft gehad. Voor iedereen die zich in bovenstaande alinea herkent, heb ik een vraag en een aanbod.

Daarom: een masterclass

In 2018 ga ik door met de serie masterclassses, speciaal voor hoofdredacteuren, chefs-redactie of coördinatoren, uitgevers en communicatie-eindbazen. Print professionals die leiding geven aan crossmediale mediamerken, en die daarover ook strategisch moeten beslissen. Deelnemers worden in 12 weken – twee uur per week – klaargestoomd als professioneel mutant in dit nieuwe medialandschap. In crossmediale contentprocessen, data-analyses, cross channel branding, online marketing en social media advertising. Kortom: dat schaap met die 5 poten.

De masterclass wordt georganiseerd in kleine groepjes (maximaal 6 m/v) op mijn kantoor in Amsterdam-Westerpark op woensdagochtend en woensdagmiddag. De masterclass start op 10 januari 2018.

Interesse? Laat dan van je horen!

 

Traingen van Bladendokter

Nieuwe masterclass: Online uitgeven en crossmediale strategie

 

 

0 replies on “Is de bladenmaker uitgestorven?”