Wat een verrassing. Meegeseald met de Adformatie zit de gekaapte versie van Emerce. Op de cover de winnaars van deze vijandige take over: het internetbureau MediaMonks. Nog veel opvallender was de derde pagina waarop Gijs Vroom, uitgever en hoofdredacteur van Emerce, zijn lezers huilend en geboeid in touwen toespreekt.
Aanleiding voor deze stunt is het 10-jarig bestaan van MediaMonks. En natuurlijk de goede verstandhouding tussen het bureau en het blad Emerce. Want niet iedere zakelijke partner komt er mee weg om een titel op deze manier over te nemen. Er is veel over te zeggen en meningen lopen nogal uiteen. Er wordt gezegd dat Gijs Vroom zijn imago verkwanselt. Maar ik denk dat deze stunt doel treft.
In de zoektocht naar aandacht gaan adverteerders steeds verder in de ontwikkeling van nieuwe manieren om op te vallen. De take over van een gehele titel is de overtreffende trap op advertorials. En MediaMonks hebben dat als eerste geflikt. Hun Emerce is mooi gemaakt en laat standaard corporate brochures ver en ver achter zich.
Op de site van MediaMonks worden de reacties op de uitgave gepeild. Bijna zonder uitzondering reageren lezers positief. Dat is een felicitatie waard!