eLinea wordt overgenomen door Audax

Afgelopen juli ging de digitale kiosk eLinea failliet. Na enkele weken onderhandelen is Audax bereid gevonden om eLinea over te nemen. Audax zegt hierover: ‘Het is de bedoeling dat Audax met de overname van eLinea zich op termijn ook een prominente plaats verwerft in de markt van digitale distributie van media.’

eLinea is een digitale kiosk waar klanten voor een vast bedrag per maand losse kranten- en tijdschriftartikelen kunnen lezen. Ook waren er vakbladen aangesloten op het platform. Het was een ‘all you can read-model’. Zo’n 35.000 mensen hadden een account. De dienst is vergelijkbaar met Blendle (inmiddels al 650.000 gebruikers.) In oktober zal Audax de dienstverlening voor alle abonnees weer oppakken.

Digitale distributie

eLinea werd opgericht door Michel Suijkerbuijk en Wiebe de Jager. Volgens Suijkerbuijk is de belangrijkste reden voor het faillissement het gebrek aan marketingkracht. Audax, bekend van o.a. Betapress, AKO en bladen als Weekend, Vriendin, Panorama en HP/de Tijd heeft zich in 2016 intensief verdiept in de kansen en bedreigingen van de digitale distributie van kranten en tijdschriften in Nederland. In dat kader is met meerdere marktpartijen gesproken. Deze gesprekken zullen volgens Audax ook na de overname van eLinea worden voortgezet met het oogmerk door samenwerking synergetische voordelen te bereiken.

Lees ook: alle digitale kiosken op een rij