Een einde aan 40 jaar Hitkrant

Jongeren en print. Het blijft lastig. Deze week verschijnt het laatste nummer van de Hitkrant. Het tijdschrift heeft 40 jaar bestaan.

Hitkrant gaat z’n focus verleggen op online. “Voor de content gaan we online. Je bent met print eigenlijk altijd te laat. Dat was 40 jaar geleden natuurlijk een heel ander verhaal”, zegt Karen Kroonstuiver, eindredacteur a.i. van Hitkrant. Hitkrant heeft z’n oplage zien kelderen de afgelopen jaren van bijna 100.000 in 2003 tot net boven de 12.000 in het afgelopen kwartaal.

Posters

Kroonstuiver legt uit dat het blad niet helemaal verdwijnt. Om de 8 weken komt Hitkrant met een speciale posterspecial in de winkel. “We denken dat meiden die posters willen blijven gebruiken. Daarom gaan we daar mee door. Posters zijn typisch iets dat je niet op het web kunt vinden.”

Jongeren haken af

Hitkrant wordt sinds 2013 uitgegeven door ZPRESS Young, een uitgever die is gespecialiseerd in jongeren media. Uitgever Sandra Kers: “Wat wij zien is dat basisschoolkinderen nog best veel lezen. Ze worden door hun ouders ook gestimuleerd naar print. Maar jongeren vanaf een jaar of 14 zijn een stuk moeilijk te bereiken. Aan de ene kant zijn ze druk, ze hebben zo ontzettend veel activiteiten. Aan de andere kant zijn ze ook moeilijk te motiveren om te betalen voor print. Op het moment dat ze een blad moeten kopen, haken ze af. Ze weten bijvoorbeeld niet waar het te koop is, blijkt uit onze marktonderzoeken. Ze komen niet meer in supermarkten of tabakswinkels. En voor die groep is vier euro ook veel geld. Daarvoor kopen ze liever make-up, om maar wat te noemen. Zeker als content online gratis te zien is.”

Lees ook het artikel : weinig belangstelling voor jongeren in print

Crossmediale strategie

ZPRESS Young ziet de ontwikkelingen van de ontlezende jeugd met argusogen tegemoet. Ook hun andere titels: GIRLZ en CosmoGIRL! laten sterk dalende cijfers zien. “Met Hitkrant en Girlz mikken we op dezelfde doelgroep. We gaan van GIRLZ een completer lifestyle blad maken, met veel celebs erin. In deze strategie is Hitkrant helaas gesneuveld”, zegt Kers. De uitgever legt uit dat ZPRESS Young flink inzet op het uitbreiden van de online platforms voor haar merken. “Ik geloof in print, maar wel als onderdeel van een merk waarbij online een steeds belangrijker onderdeel wordt. Print wordt steeds meer een luxeproduct en neemt een andere rol in in de mix”.  Ook zegt ze dat op dit moment het meeste geld nog wordt verdiend aan print. “Dus het is lastig om het helemaal los te laten.”

Het laatste muziekblad

Op 3 oktober 1975 verscheen het eerste nummer van de Nationale Hitparade Krant, de voorloper van de Hitkrant. Het weekblad was een initiatief van ex-muziekuitgever Willem Jan van de Wetering en werd in een oplage van ruim 100.000 exemplaren gratis verspreid in platenwinkels. Vanaf 1977 werd het blad betaald en kreeg het de naam Hitkrant. Van alle jongerenbladen over muziek, zoals Break-Out!, Popfoto, Muziek Expres en Muziek Parade, overleefde Hitkrant het langst. Op 28 maart 2017 verschijnt de laatste Hitkrant, ironisch genoeg is dat het 40ste jubileumnummer.