De Duitse uitgever Axel Springer herintroduceert ‘Die Dame’, een magazine dat tussen 1912 en 1943 verscheen voor de moderne Berlijnse vrouw. Met de heruitgave wil de uitgever een analoog statement maken in dit digitale tijdperk.
Ze noemen het ‘Ein gedruckte Salon’. Uitgever en kunstverzamelaar Christian Boros legt uit dat de heruitgave niet een klassiek damesblad is en ook geen retro-uitgave. Hij noemt het: “een analoog uitroepteken in deze digitale werkelijkheid”. Boros zegt sterk te geloven in de relevantie van een super-analoge publicatie, in de sensualiteit van mooi papier en in de elegantie van het medium. Hij noemt Die Dame een belevenis en niet zomaar iets om door te bladeren of om op te klikken.
Die Dame is bovendien een eerbetoon aan de roemruchte publicatie van weleer. In z’n oorspronkelijke vorm was Die Dame een elegant, intelligent en extravagante publicatie uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw, gericht op moderne vrouwen met uitzonderlijke smaak. Het blad was een voorvechter van de ‘hoge cultuur’ en betrok verschillende iconen uit de tijd, zoals Berthold Brecht Tamara de Lempicka, George Grosz en Hannah Höch. De vrouwen die in ‘Die Dame werden geportretteerd waren vrijgevochten en geëngageerd.
Die dame werd opgericht in 2012 en verscheen tot 1937 bij uitgever Ullstein. Deze uitgever werd in 1937 verboden door de Nazi’s en daarom bracht uitgever Deutsche Verlag het magazine tot 1943 op de markt. Na de oorlog is het nooit meer van de grond gekomen. De nieuwe uitgever, Axel Springer, speelt al jaren met het idee om de magazine-avantgarde uit de jaren 20 van de vorige eeuw opnieuw vorm te geven en trekt parallellen met de huidige, snel veranderende tijd en de herontdekking van modern feminisme.