De toegevoegde waarde van print in crossmedia

magazinesHet is een veel gestelde vraag in een wereld van dalende oplages, krimpende redactie en digitalisering: hebben magazines nog wel een toekomst? Het antwoord is ja, mits je crossmedia serieus neemt, nadenkt over een mediamix en print inzet op de juiste manier binnen een contentstrategie. Maar één ding is zeker: print heeft nog steeds een toegevoegde waarde.

Hoogste magazine dichtheid

Het feit dat oplages afnemen is te wijten aan de te hoge magazine dichtheid op de Nederlandse markt. In een piepklein taalgebied concurreren te veel titels met elkaar. Nederland telt ongeveer 1200 publieksbladen. In het gehele Duitse taalgebied (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) heeft maar 600 titels. nederland heeft de hoogste magazine dichtheid ter wereld. De markt is overvol en begint zichzelf nu te saneren.

Kasten vol boeken

Er zijn doemdenkers die deze conjuncturele ontwikkeling koppelen aan het einde van magazines. Maar dat is onzin. Het gedrukte boek is een veel ouder medium, dat ondanks concurrentie van nieuwkomers als de krant, het tijdschrift, radio, tv, internet, apps en e-books, nog steeds in onze huizen rondslingert.

Het medialandschap is dynamisch

Het medialandschap is dynamisch en mediagebruik verandert over de jaren. Een mooie vergelijking gaat op met het theater. Dit was vroeger de belangrijkste bron van volksvermaak. Na de komst van bioscoop en tv, kreeg theaterbezoek een meer elitair karakter, dat met de toenemende populariteit van musicals weer aan het verschuiven is.

Print is niet langer actueel

In media is deze verschuiving al een paar jaar gaande. Met de komst van concurrentie in online en social media, zie je de aard van kranten en tijdschriften veranderen. Print is zijn actualiteit verloren en is zich steeds meer gaan specialiseren in achtergrond en verdieping. Dat zie je vooral bij kranten. Brekend nieuws lees je op Twitter, de achtergrond van het nieuws in de krant van morgen.

Magazines worden mooier, de nadruk op fotografie, grafische en illustratieve vormgeving groeit. Ze worden exclusiever, minder frequent.

Papier emancipeert

De rol die tijdschriften innemen in het leven van consumenten verandert mee. Van oudsher waren bladen een belangrijke bron van informatie en entertainment. Nu mensen liever hun antwoorden zoeken via Google en hun verstrooiing vinden via social media, zie je dat magazines inzetten op andere toegevoegde waarden. Ze worden mooier, de nadruk op fotografie, grafische en illustratieve vormgeving groeit. Ze worden exclusiever, minder frequent.

leesrituelenLeesrituelen blijven

Waarom nemen we op vakantie nog altijd romans mee? Waarom blijft de september issue van de modeglossies iets om naar uit te kijken? Waarom kiezen we toch liever voor papier als we in het weekend uitgebreid de krant willen lezen in bed bij de brunch? Sommige leesrituelen zijn zo sterk dat zelf een conjunctuur er niet tegen op schuift. Printmedia heeft dan weliswaar verloren op actualiteit en conversatie, maar blijft nog fier overeind als het op verbinden en verdiepen met specifieke doelgroepen gaat.

Crossmedia Model Mediamix

In het model hieronder is communicatie onderverdeeld in verschillende waarden (links). Elk kanaal heeft zijn eigen eigenschappen waarin waarden in meer- of mindere mate tot hun recht komen. Bij het kiezen van de juiste mediamix in een contentstrategie kun je jouw communicatiedoelstellingen vertalen naar een van deze waarden. Op die manier kom je tot de juiste crossmedia keuzes.


Dit model is ontwikkeld door Content Strategy Agency The Big Story uit Amsterdam en toont de verschillende waarden in communicatie in relatie tot de specifieke eigenschappen van kanalen.

Dit model is ontwikkeld door Content Strategy Agency The Big Story uit Amsterdam en toont de verschillende waarden in communicatie in relatie tot de specifieke eigenschappen per communicatiekanaal.
The Big Story is het zusterbedrijf van Bladendokter.

Bladendokter masterclass crossmediale strategie blok

0 replies on “De toegevoegde waarde van print in crossmedia”