De opkomst van independent magazines

Bladendokter-indiesTegen de trend van dalende oplages, doen juist onafhankelijke tijdschriften het goed. In de zoektocht naar unieke content blijken lezers steeds vaker uit te komen bij indies, ofwel independent magazines. Deze onafhankelijke tijdschriften worden vaak opgericht door creatievellingen die hun geest de vrije loop laten en hun content niet laten beïnvloeden door adverteerders. Independent magazines worden vaak in kleine oplages verspreid en in speciaalzaken verkocht.

Door: Marloes Hagenaars en Carolien Vader

Athenaeum is zo’n zaak met wel honderden indies. ‘Wij zien de verkoop van independent magazines inderdaad stijgen. We denken dat dit komt doordat de kwaliteit van die tijdschriften steeds beter wordt’, vertelt Athenaeum. ‘Maar ook door de crisis durven traditionele uitgevers geen nieuwe projecten meer te starten. Dus beginnen deze tijdschriften voor zichzelf.’

Wereldwijde trend
Independent magazines maken deel uit van een wereldwijde trend die zich de laatste jaren sterk aan het ontwikkelen is. Nieuwe magazines gericht op nichemarkten doen het goed: ze hoeven geen grote oplage te kennen om bestaansrecht of commerciële waarde te hebben.

Indie is in
Independent is in. Het is een fenomeen dat ook in de film- en muziekindustrie een frisse wind doet waaien en wel degelijk concurrentie begint te bieden aan de grote filmstudio’s en platenlabels. Het zijn kleine, wendbare organisaties die met weinig overhead en een niet vanzelfsprekend winstoogmerk opereren. Uitgangspunt is het creëren van unieke content en de vrijheid om te doen waar het hart ligt.

Festival
“Voor de meeste makers is een eigen magazine ‘een liefdesproject’, zegt William van Giessen. Hij organiseert samen met Joost van der Steen het tweejaarlijks internationaal festival voor makers en liefhebbers van onafhankelijke tijdschriften, Facing Pages, dat door zo’n 1500 mensen wordt bezocht. ‘Omdat we een podium willen bieden aan indie magazines. Elk blad toont een eigen kijk op de wereld, het is leuk om die visies samen te brengen. Ze komen elkaar niet tegen in de Bruna’, aldus Van Giessen in een interview in Vrij Nederland.

Indie kun je leren
Op AMFI – Amsterdam Fashion Institute krijgt een groep internationale modestudenten ieder jaar de kans om een independent fashion magazine te maken. In het lesprogramma van ongeveer twintig weken creëren ze een eigen tijdschrift dat internationaal verspreid wordt. Bij het tijdschrift worden ook online extensies geproduceerd, zoals een site, iPad magazine, social media en zelfs een productlijn van tassen en sieraden. Garment Magazine is de tiende editie van AMFI en brengt redactioneel een ode aan een enkel kledingstuk: de rok. Het magazine wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 4.000 en verschijnt op 6 juli.

 

Garment-Magazine-low-resMeer weten over
Independent Magazines?

 

  • Vrij Nederland publiceerde vorige week een uitgebreide reportage over het fenomeen.
  • Volg ook de facebook van Facing Pages met recensies en nieuws over indies.
  • Athenaeum Nieuwscentrum blogt geregeld over nieuwe toevoegingen aan hun collectie.
  • Ook Jeremy Leslie van Magculture bespreekt op z’n blog veel nieuwe lanceringen.
  • En op de site van AMFI vind je een mooi overzicht van de tien independent magazines, die het afgelopen decennium zijn gemaakt.
3 replies on “De opkomst van independent magazines”