Bezoekers binnenkrijgen op een website hoeft niet heel moeilijk te zijn, maar bezoekers vasthouden is een stuk lastiger. Relevante links in artikelen plaatsen kan helpen, maar hoe moeten die links vormgegeven worden en welke plek werkt nou echt het beste? De Universiteit van Texas – Center of Media Engagement deed daar onderzoek naar met bruikbare resultaten.
Het is al langer bekend dat interne links goed werken: het kan het aantal pageviews verhogen. Bij relevante interne links kan het ook goed werken voor zoekmachine optimalisatie. Nu is er onderzoek gedaan naar hoe die links het beste weergegeven kunnen worden op nieuwssites.
1,8 miljoen observaties
In de periode van 22 maart tot en met 28 maart 2018 is er onderzoek gedaan bij zeven lokale nieuwssites van de Graham Media Group, actief in de Verenigde Staten. Er werd gekeken naar hoe bezoekers op nieuwssites omgaan met links zodra zij op de website terecht komen om te leren wat het beste werkt. Voor het onderzoek werd er gekeken naar unieke bezoekers die voor het eerst op een nieuwssite terecht kwamen – in totaal 4,5 miljoen – en de 1,8 miljoen observaties die daaruit volgden. In het onderzoek waren er vier belangrijke factoren:
- Bevatten de links alleen tekst of ook beeld
- De plek van de link op de pagina
- De soort content van de link: gerelateerde of populaire verhalen
- De letterlijke tekst van de link
Lage click-through rate op interne links
Bij het onderzoek was er gedurende de onderzoeksperiode een doorklikratio van 1,42%. Dat lijkt erg weinig, maar volgens het bedrijf Outbrain – gespecialiseerd in link-widgets met vooral interne links – ligt een gezonde doorklikratio tussen de 0,10 en 0,25%.
Consequent zijn werkt het best
Alle resultaten die uit het onderzoek kwamen zorgen daadwerkelijk voor een hogere click-through rate op interne links. Daarbij maakt het niet uit wat voor device er wordt gebruikt, welke nieuwssite er bezocht werd (van de zeven sites die onderzocht werden) of vanaf welke verwijzende pagina de bezoeker kwam. Wel werd duidelijk dat het beste resultaat te behalen viel als de resultaten consequent werden opgevolgd.
Link layouts met beeld
Bij het onderzoek werd onderscheid gemaakt tussen twee soorten links: met alleen tekst of met tekst en beeld. Daaruit bleek dat link layouts met tekst en beeld 63% meer kliks opleveren dan links bestaande uit alleen tekst.
Plek van links in artikelen
Ook de plek van een link is van invloed op het aantal kliks. Een link midden in het artikel werd vergeleken met een link onderaan het artikel en onderaan het artikel genereert een link 55% meer kliks. Op mobiel en tablet deden links onderaan een artikel het beter dan via desktop.
Gerelateerde of populaire links
Als het gaat om de inhoud van de link zijn er eigenlijk twee keuzes te maken: gerelateerde artikelen of recente populaire artikelen. Uit het onderzoek bleek dat over het algemeen gezien de gerelateerde links leiden tot 14% meer kliks. Maar daar viel ook een kanttekening bij te plaatsen, want bezoekers die afkomstig waren van Facebook waren sneller geneigd om op de populaire links te klikken. Bij dit onderzoek kwamen verreweg de meeste bezoekers vanaf Facebook en dus zou het in dat geval interessanter zijn om meer populaire links te plaatsen.
Korte of lange link teksten
Er werd tijdens het onderzoek ook gekeken naar de tekst van de link en het verschil in generieke bewoording, zoals ‘gerelateerde artikelen’, meer complexe bewoordingen zoals ‘wat je nog meer kunt lezen over dit onderwerp’ of ‘leer meer van deze vergelijkbare verhalen’. De generieke bewoording leverde iets meer kliks op, ongeveer 4% ten opzichte van beide andere bewoordingen.
Meer lezen? Check het gehele onderzoek op: mediaengagement.org