Nouveau bestaat dit jaar 30 jaar en dat viert de redactie met een extra dik jubileumnummer en een nieuwe hoofdredacteur. Claudia Straatmans neemt vanaf vandaag het roer over en gaat haar pijlen vooral richten op online. “De winst voor Nouveau valt vooral te halen in de digital transformatie.”
Wat is er zo bijzonder aan Nouveau?
“Het gaat goed met Nouveau. De oplage is 43.553 (HOI, Q2-2015-Q1-2016). Nouveau biedt rust, inhoud, kwaliteit. Woorden die je in deze hijgerige mediatijd bijna niet meer tegenkomt. Daarom is Nouveau zo’n baken van rust waarmee we de wereld een stukje mooier maken. Met de allerbeste Human Interest verhalen, waarvoor we werken met Maria Goos en Cisca Dresselhuys. En ook: uitgebreide wegdroom Travel-reportages. Ik ben zelf 49 jaar en hunker naar kwaliteit, Nouveau fits like a glove met de levensfase waar ik zelf in zit. Ik ga dit weekend met 6 vriendinnen wijnwandelen in Duitsland. In zo’n weekend komen álle onderwerpen voorbij die we in print en online óók behandelen: relaties, of we wel of niet botox durven, mode waar we ietsje jonger en frisser van worden, en interieurs die we à la minute willen kopiëren.”
Uit ons onderzoek bleek dat Nouveau een enorm betrokken doelgroep heeft, vooral op Facebook. Wordt dat een onderdeel van jullie nieuwe strategie?
“Ja, de zogenaamde engagement is enorm belangrijk voor ons. We willen de lezer/ of user be’raken’ en bereiken. En dat doen we goed. Om een voorbeeld te geven, als we een event met een adverteerder hebben – zoals een Sisley-diner – zijn we binnen een paar uur uitverkocht, en moet er een tweede datum komen. ‘We lijken wel een Adèle concert’, roepen we hier op de redactie.”
“Het is cool om 45+ te zijn. Er waren nog nooit zoveel inspirerende vrouwen van die leeftijd, ik zie het alleen al aan mijn vriendinnen. Maar ook buiten Amsterdam waar mijn oude klasgenootjes uit de Achterhoek zich aan het ontwikkelen zijn. We zijn de meest dynamische 45+’ers ooit. We switchen nog van baan (zoals mijn voorganger Mies de Vries heeft gedaan), soms van man, maar we blijven vooral doorgaan met kwaliteit uit het leven te halen. In 2017 is de helft van volwassen Nederland 50 of ouder. ik heb het altijd gek gevonden dat adverteerders voorheen deze groep niet zagen staan. We zijn notabene de meest welstandige groep van Nederland. Gelukkig verandert dat nu een beetje, ook al worden we soms nog met een ‘ouderwetse’ tone of voice aangesproken. De ene vijftiger is de andere vijftiger niet. Dat geldt ook voor Nouveau, onze abonnees variëren van classy vrouwen tot actieve levensgenieters, we bedienen hen allebei.”
De 50+ online media schieten als paddestoelen uit de grond. Waarom denk je dat dit gebeurt?
“Toen ik vijf jaar geleden Fab – voor veertigers – in de markt zette, kwam die behoefte voort uit het gemis: waarom is er niks voor mij? Sanoma heeft Fab uiteindelijk verkocht, maar mijn behoefte bleef. Ik wil op mijn eigen levensfase en humor aangesproken worden. Mijn vriendin Wies Verbeek is Hoofdredacteur van Saar Magazine, ik lach me gek om haar blogs. Maar naast die zelfspot wil ik ook meer Fashion zien, ik wil een Beautyblogger volgen die cosmetische operaties ondergaat, ik wil de állerbeste Reistips, en ik wil vooral heel veel binnenkijken bij anderen vrouwen, hoe doen zij het? Kijk, en daarvoor is weer nouveau.nl.”
“Nouveau is nu al de autoriteit voor 45+ glossy vrouwen, maar in de toekomst kan helemaal niemand meer om onze Style Has no Age groep heen.”
Nouveau is voor Claudia Straatsmans de 7de glossy, die ze leidt. Voorheen gaf ze leiding aan de redacties van Cosmopolitan, Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape.