Hoewel veel uitgevers de rol van AI binnen de media onderzoeken, hebben maar weinig redacties echt het nut van ChatGPT aan den lijve ondervonden. Dat geldt niet voor Justus Fokker. Hij nam 3 jaar geleden het B2B mediamerk De Zaak over. Fokker, een zelfverklaarde nerd, is sinds dit jaar bezig om ChatGPT een plek te geven op de redactie.
De Zaak, vooral veel ouderen kennen het voormalig magazine voor ondernemers nog. Fokker, werkt samen met zijn kompaan Max Verhoeven aan een tweede, vooral digitale leven voor dit merk. “De Zaak bestaat al dertig jaar en is drie jaar geleden door ons overgenomen. We hebben er een volledig digitale publicatie van gemaakt. Wij ondersteunen ondernemers met content over alle randzaken die bij het ondernemen komen kijken, zoals wet- en regelgeving, belastingen en personeelsmanagement. We bieden online artikelen, nieuwsbrieven, zakelijke diensten en een helpdesk voor ondernemersvragen”, legt Fokker uit.
Chat GPT scheelt al gauw uren werk
Fokkers achtergrond ligt in technische productmanagement. Ook heeft hij een achtergrond in marketing. “Ik ben altijd op zoek naar repetitieve processen in ons bedrijf die geautomatiseerd kunnen worden voor meer efficiëntie. Toen ChatGPT beschikbaar kwam, zag ik meteen de mogelijkheden om artificiële intelligentie (AI) te integreren in onze werkprocessen. Een van de eerste manieren waarop ik het structureel in mijn werk ben gaan gebruiken, is voor het schrijven van Excel-formules. Hoewel ik een Excel-nerd ben, kon ik niet tippen aan de snelheid waarmee ChatGPT werkende formules schrijft. Dat scheelde me al gauw uren werk.”
Hulp bij programmeren
ChatGPT wordt bij mediabedrijven ook gebruikt als hulp bij het programmeren. Fokker: “Een ander voorbeeld dat mijn interesse aanwakkerde, was om AI te gebruiken bij programmeren. Hoewel ik geen briljante ontwikkelaar ben, kon ik met ChatGPT plotseling op een heel ander niveau programmeren. Een van de projecten waarbij we Chat-GPT hebben ingezet, is het ontwikkelen van een KvK-koppeling en een WordPress-plugin. Hiermee konden we onze websiteformulieren koppelen aan de KvK-database. Dit heeft ons veel tijd bespaard en handmatig werk geëlimineerd. We weten nu veel beter welk type bedrijven in onze e-maildatabase zitten omdat we bedrijfsnaam, KvK inschrijving en SBI-codes hebben gekoppeld met gebruik van ChatGPT.”
Een chatbot is geen redacteur
Omdat ChatGPT een op tekst gebaseerde AI is, bestaat er bij veel uitgevers de hoop dat ChatGPT artikelen kan generen om redacties te ondersteunen of te ontzien. Hier ligt wel een risico. Niet alleen op het vinden van de juiste inhoud, veel chatbots zijn simpelweg nog niet slim genoeg. Ook op het vlak van auteursrecht liggen uitdagingen, omdat ChatGPT output baseert op willekeurige teksten, gevonden op het internet.
Fokker: “Zo had ik ChatGPT laatst een top-10 lijstje van biografieën van Nederlandse ondernemers laten maken, maar toen ik de titels ging googelen, bleek 70% niet te bestaan. Toch waren het stuk voor stuk zeer geloofwaardige titels van biografieën. Dus redactiewerk vertrouw ik niet volledig toe aan AI.”
De redactie van De Zaak gebruikt AI niet om hele artikelen te schrijven, maar wel om bijvoorbeeld veel gestelde vragen bij een artikel te bedenken en een eerste opzet daarvan te geven. Justus Fokker ziet ChatGPT niet als een redacteur, maar eerder als een redactioneel hulpmiddel.
Een videoscript van één minuut
Nog meer voorbeelden. De redactie van De Zaak vraagt ChatGPT om tien opties te maken voor pakkende titels bij een artikel of het schrijven van een opzet voor social media berichten bij een artikel. “Ook vragen we het om een script van één minuut gesproken tekst te maken op basis van een lang artikel voor een short social video. Met een klein team is het niet makkelijk om de productie van video bij te houden. En AI kan de redactie daarbij ondersteunen. Je kunt ChatGPT vragen om een artikel naar een videoscript te laten converteren en dat vervolgens om te zetten naar een AI-video.” Fokker gebruikt voor automatisch gegenereerde video de tool Synthesia. Synthesia maakt automatisch video op basis van tekst. De animatie van de video zit ‘m vooral in grafische elementen en het in- en uitvloeien van de teksten zelf. “Dat proces van omzetten heb ik geautomatiseerd en nu kan ik met één druk op de knop een 1-minuut-explainer-video laten maken bij een artikel. Ik ben helaas nog niet overtuigd van de natuurlijkheid waarmee het overkomt. Maar met de snelheid waarmee de ontwikkelingen gaan, zal ook dat niet lang meer duren.”
ChatGPT ondersteunt vooral de eindredactie
De redactie van De Zaak gebruikt AI om artikelen te checken aan de hand van hun redactionele formule, voordat de eindredacteur ermee aan de slag gaat. Alle andere teksten, zoals samenvattingen, social media berichten en videoscripts worden altijd gecheckt door eindredactie. “Je moet het zo zien”, legt Fokker uit, “ChatGPT is nu vooral geschikt om de eindredactie te ondersteunen. Vooral door ChatGPT te combineren met onze huidige tools en CMS, kunnen we ons kleine team nog effectiever laten werken. Volgens mij is dit een van de belangrijkste lessen: integreer AI in de tools die nu al binnen je team worden gebruikt. Dat zorgt voor een snelle adaptatie.”
Hierbij moet Justus Fokker wel de kanttekening maken dat hij op een ontwikkelaarsversie van ChatGPT zit, wat hem de mogelijkheid geeft om veel grotere lappen tekst als input te geven. “Zo kan ik er hele boekwerken in stoppen en binnen een seconde laten scannen. Dan zie je plotseling wat de echte kracht is van deze AI.”
Kansen voor uitgevers
Justus Fokker ziet kansen voor uitgevers om Artificiële intelligentie te gebruiken om redactionele processen te verbeteren en de output te verhogen. “Door het schrijfwerk gedeeltelijk uit handen te geven aan AI, kunnen redacteuren meer tijd besteden aan het controleren en redigeren van de content, waardoor de kwaliteit gewaarborgd blijft”, zegt Fokker.
Ook ziet Fokker kansen juist in de distributie van content. “Een stuk content moet een reis afleggen naar lezers, en bij bijna elke stap in dit proces, kan AI zorgen voor een efficiëntere manier van werken. Ik ben erg enthousiast over wat hierin allemaal mogelijk is, ook al maakt het me soms wel bang hoe snel de ontwikkeling gaat”, zegt Fokker.
Tips voor het werken met ChatGPT
Fokker besluit met een aantal tips. “Een belangrijke tip is om AI niet als een losstaand programma te behandelen waarvoor je naar een losse website moet, maar om het te integreren in de bestaande workflows. Hierdoor kunnen redacteuren en uitgevers optimaal profiteren van de voordelen die AI biedt.”
Zelf zien wat je met ChatGPT kunt? Via deze link kun je er mee experimenteren