Vroeger werden de plaatjes uit tijdschriften gescheurd voor een real life moodboard, tegenwoordig worden diezelfde soort moodboards samengesteld uit afbeeldingen op Pinterest. Als je als magazine wil dat jouw content deel uitmaakt van zo’n moodboard dan zul je actief met Pinterest aan de slag moeten als mediamerk.
Hoewel het aantal gebruikers van Pinterest sinds de oprichting in 2010 altijd is gegroeid, heeft Pinterest nooit dezelfde aandacht gekregen als bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Terwijl juist Pinterest ontzettend veel voordelen heeft voor mooie content. Daarom is het een heel interessant kanaal voor tijdschriften en content creators.
Tijdschriften staan over het algemeen vol met content die omgezet kan worden naar pins op Pinterest, zelfs als de content geen beeld bevat in het magazine.
Tips voor tijdschriften op Pinterest
- Kies voor een zakelijk profiel en claim de website
Een zakelijk profiel heeft een aantal interessante functies voor iedereen die professioneel met Pinterest aan de slag wilt. Daarnaast kan bij een zakelijk account ook een website geclaimd worden waardoor bijvoorbeeld alle pins vanaf de website het merkaccount meekrijgen. - Zet alle relevante content op de website
Alle content met mooi beeld, maar ook alle content met goede praktische onderwerpen zouden op de website te vinden moeten zijn zodat daar pins van gemaakt kunnen worden. Houd daarbij ook in gedachten dat Pinterest veel wordt geraadpleegd bij ‘life events’ zoals verhuizingen, zwangerschappen, bruiloften en verjaardagen en feesten. - Zorg voor een pin button op de site
Dan kunnen bezoekers van de website de content ook makkelijk bewaren op Pinterest. Lees hier meer over de button voor op websites → - Gebruik geen afbeeldingen, maar maak pins
Het meest makkelijke is om de afbeeldingen die horen bij de content door te plaatsen op Pinterest, maar wat veel beter werkt is om pins te maken met de juiste afmetingen (bijvoorbeeld 600 bij 900 pixels) en altijd staand. Daarnaast werkt het goed om in de afbeelding tekst te plaatsen met het onderwerp van het bijbehorende artikel en eventueel ook een logo, merknaam of website.
Deze afbeeldingen kunnen relatief simpel worden gemaakt met een programma zoals Canva, zij bieden ook templates aan voor pins met verschillende opties voor beeld en tekst. - Wees actief op Pinterest
Het beste resultaat op Pinterest wordt gehaald als het account zelf ook actief pint. Dagelijks of wekelijks actief afbeeldingen pinnen zorgt er voor dat de pins meer bereik krijgen. Dat hoeven niet allemaal eigen afbeeldingen te zijn, maar mogen ook repins van andere accounts zijn.
Net als bij andere social media kanalen is het inplannen van pins gelukkig ook mogelijk, Tailwind is hiervoor een aanrader.
Voorbeelden van tijdschriften op Pinterest
Bekijk ook de accounts van deze internationale tijdschriften die al op een slimme of inspirerende manier actief met Pinterest aan de slag zijn gegaan: