20 jaar oplage-ontwikkeling

Piet Bakker, media-expert, verbonden aan de Hoge School van Utrecht en de Universiteit van Amsterdam, heeft z’n tanden gezet in de ontwikkeling van oplagecijfers van publieksbladen van de afgelopen 20 jaar. Uit zijn onderzoek blijkt dat veel tijdschriften de laatste decennia lezers hebben verloren.

Neem Margriet bijvoorbeeld. De titel verloor in 20 jaar 55% van haar achterban. Ook alle roddelbladen verliezen terrein. Sinds 1991 zijn de oplages van Privé, Story, Weekend en Party gemiddeld gehalveerd. Mannenbladen doen het al evenmin goed. Oplagecijfers van Panorama en Revu Playboy en Penthouse dalen al jaren gestaag.

Is het allemaal kommer en kwel? Nee. Volgens de gegevens van Bakker doen vrouwenbladen het goed. Vooral Grazia, Glamour, Linda en Happinez lieten de afgelopen jaren een stijgende lijn zien. Het succes van deze relatief nieuwe lanceringen is overigens wel ten koste gegaan van bestaande glossies, zoals Nouveau en het onlangs gestopte Avant Garde.

Op de site van Pieter Bakker staan alle bevindingen overzichtelijk bij elkaar. Erg interessant om eens te bekijken. Klik hier

Oplage cijfers
Oplage cijfers vrouwenbladen

 

 

3 replies on “20 jaar oplage-ontwikkeling”