Wel traffic, maar weinig inkomsten uit Facebook en Google voor uitgevers

Inkomsten voor uitgevers in de samenwering met distributiepartners als Facebook en Google vallen tegen. Dat blijkt uit het Distributed Content Revenu Benchmark rapport van beroepsorganisatie Digital Content Next.

In de jacht naar traffic werken veel uitgevers intensief samen met distributiepartners als Facebook en Google. Uitgevers kunnen Facebook en Google gebruiken om traffic naar hun site te halen, maar worden door Facebook en Google gestimuleerd om direct content te publiceren binnen hun platforms. Dit fenomeen heet ‘Distributed Content‘ en uitgevers hebben een ruime keuze: Facebook Instant Articles, Snapchat DiscoverTwitter Moments en Google’s Amplified Mobile Pages. Bij (her)publicatie binnen deze platforms worden uitgevers niet alleen bereik, maar ook gedeelde advertentie-inkomsten beloofd.

Slechts 14%

Beroepsorganisatie Digital Content Next deed onderzoek naar de opbrengsten van Distributed Content van negentien mediabedrijven, waaronder Bloomberg, NBC, The Financial Times en The New York Times. De gemiddelde opbrengsten die deze uitgevers genereerden in de eerste helft van 2016 door content te distribueren op sociale platforms is 7,7 miljoen dollar, slechts +14% van totale omzet in deze eerste helft. Het meeste geld kwam van YouTube. De 19 uitgevers verdienden gemiddeld 773.567 dollar in de eerste helft van 2016 door hun content op YouTube te verspreiden. Voor Facebook was dit bedrag 560.144, voor Twitter 482.788 en voor Snapchat 192.819 dollar.


Social media verdiensten per platform

Bron: Digital Content Next

Hoe sociale platformen de verdiensten beperken

Volgens de analyse van Business Insider, naar aanleiding van dit rapport, is de grootste beperking voor het verdienen van geld aan Distributed Content, het wegvallen van de band met de eigen kanalen. Door content direct te plaatsen op sociale platformen (zoals bij Facebook’s Instant Articles) in plaats van op de eigen website verliezen uitgevers de volledige controle over het geld dat zij verdienen. Dat geldt ook voor de band met de lezer. Platforms als Google en Facebook bepalen welke analyses uitgevers kunnen inzien.

Nog meer beperkingen

Er zijn nog meer beperkingen. Facebook, bijvoorbeeld heeft een grens aam het aantal en type advertenties in haar dienstverlening. Hierdoor is het lastig voor uitgeverijen om inkomsten te generen, vergelijkbaar met de eigen site. Een beperking van Google AMP (Amplified Mobile Pages) is dat het niet toegankelijk is voor video content. Bovendien beperkt YouTube (ook van Google) de verdiensten met de functie om een advertentie over te kunnen slaan.