Recensie self help glossy: LIS

In de Volkskrant vertelde hoofdredacteur Lisette Wevers dat ze met haar idee voor een nieuwe glossy langs veel uitgeverijen is gegaan. Zonder succes. Uiteindelijk besloot Wevers zelf de stap te zetten en lanceerde op 6 januari: LIS. Wevers gelooft sterk dat er in het overvolle schap plek is voor een nieuw vrouwenblad rondom het thema mindfulness en persoonlijke ontwikkeling.

Spitsuur van je leven
Het blad moet vrouwen aanspreken die in het spitsuur van hun leven balans zoeken tussen werk, gezin, liefde en ambitie. Het blad dient als gids voor de innerlijke processen die leiden tot de keuzes die vrouwen maken rondom de inrichting van hun drukke leven. Het is als het ware een mental coach op papier.

Mindfulness
Daarin zoekt het blad een positie tussen Happinez, Flow en Psychologie in. Ook bevat het elementen van Lof en Ode. Daarin vervult het inderdaad een gat in de markt. Het is alleen de vraag of een blad in dit segment genoeg adverteerders aan zich kan verbinden. Eerder trok Sanoma de stekker uit Mind magazine om deze reden.

Mental coach
Om interessante redactionele invalshoeken zal het blad niet verlegen zitten. Coaching lijkt een enorme hype te zijn. Het eerste nummer brengt er al een aantal ten tonele. Ook heeft Lis een rubriek waarin een mental coach een voor anderen aansprekende case beschrijft. Koppen als: het roer omgooien, krachtige keuzes, sleutel tot geluk, inzichten voor een leuker leven, versterken de uitgezette inhoudelijke koers.

Relevantie
LIS is mooi gemaakt. Het bladritme is vlot, de inhoud heeft samenhang. De verhalen zijn lezenswaardig, maar roepen hier en daar toch wat meer vragen op dan ze beantwoorden. Dat komt omdat veel van de aangehaalde thema’s zich op het persoonlijke vlak begeven en dat de relevante daarvan voor iedereen weer anders is. Het blad mist een goede online extensie waarbij je vervolgens zelf verder kunt met de inhoud.

Collage stijl
Ook mooi is de look & feel. Er zit een sterke samenhang in de art direction. De meeste pagina’s stralen vooral rust uit, een thema dat mooi aansluit bij de inhoud. Het gebruik van collagetechnieken met velletjes, plakkertjes en paperclips geeft speels dat voorkomt dat de lege spreads saai worden.

Self help glossy
Volgens de site staat LIS voor ‘Life is what you make it. LIS is hoe je zelf je leven invult, op een manier die past bij wie je bent. Deze inner glossy brengt ieder seizoen authenticiteit. Opvallend, anders, doorleefd en met een stoer randje. Leesvoer en oogsnoep voor hoofd, hart en ziel.’ Het magazine speelt knap in op de trend van mindfulness. Waar self help boeken al jaren goede verkopen garanderen is er nu dus een self help glossy. De vraag is of LIS deze kans gaat verzilveren.

 

1 Comment

Comments are closed.