Na Jezus is er nu DOOD

Het is niet het meeste gezellige onderwerp voor een glossy: de dood. Precies de reden waarom Lente Uitgevers samen met ontwerpstudio en reclamebureau KesselsKramer weer eens aan het bladenmaken zijn geslagen. Na hun succesvolle personality magazine over Jezus is er nu een blad met als hoofdrolspeler de dood.

Dood gaat uiteraard over de dood, maar is zeker geen zwartgallig en somber blad. Want Dood gaat vooral ook over het leven, zo gaat het blad op zoek naar onsterfelijkheid. De redactie reisde naar Italië naar een dorp waar extreem veel honderdjarigen wonen. Ook werd de Amerikaan Eben Alexander geïnterviewd die naar eigen zeggen in de hemel is geweest en maken lezers kennis met iemand die zich wil laten invriezen om de dood te slim af te zijn.

Alle pennen in beroering

Uitgever Peter van Dijk van Lente Media:. “We willen graag lastige zaken of grote thema’s voor een groot publiek bespreekbaar maken. Over de dood wordt meestal wat ‘terughoudend’ of soms zelfs lacherig geschreven of gesproken. Het leek ons goed om – net als bij de Jezus! – een blad te maken waar mensen niet ‘aan voorbij’ konden en dat alle pennen in beroering zou brengen.”

Parodie

Jezus was een soort parodie op het fenomeen personality-magazines. Immers geldt de historische figuur als een van de bekendste personen op deze planeet. De gedachte van een parodie speelt ook bij de glossy Dood. Van Dijk: “Jezus is een controversieel persoon en de dood is een controversieel onderwerp. Een onderwerp dat schuurt, dat vragen oproept en dat heftige reacties oproept. Dat zijn de overeenkomsten. Bij de Jezus! keken we naar de persoon Jezus, niet naar zijn volgelingen of het christendom. Bij Dood schrijven we over de dood als ‘personage’. Wie is het, wat doet ie.
Maar misschien nog wel belangrijker: hoe leid je je leven voor en eventueel na de dood. Zoals elk personality-magazine: ten diepste gaat het niet over de persoon, maar ten diepste gaat het over het dagelijks leven van de lezer.”

dood-spreads

Eeuwig leven

“Ik heb geleerd. Ik heb gelachen. Maar ik heb ook het snot uit mijn ogen gehuild bij het horen van sommige verhalen. En ik ben aan het twijfelen gebracht over mijn verlangen eeuwig op deze planeet te willen vertoeven”, aldus Katja Schuurman. Ze werd gevraagd als hoofdredacteur en siert ook de cover. Hoe stap je naar Katja Schuurman toe, met de vraag of ze hoofdredacteur wil zijn van een glossy over dood? “Haar eerste reactie was verbazing”, zegt Van Dijk. “Maar ze begreep het meteen na onze uitleg. Net als Arthur Japin bij de Jezus! de meest onlogische hoofdredacteur was, zo is Katja dat bij de Dood. Ze is zo levenslustig, zo extreem in haar standpunten over eeuwig leven, dat zij de meest onlogische hoofdredacteur zou zijn.”
Dat heeft volgens Van dijk weer te maken met de aanpak van de samenwerking tussen Uitgeverij Lente en KesselsKramer. “Wij maken boeken en glossy’s die onszelf als makers ook moeten verrassen. Dus… de keuze voor een hoofdredacteur is er vooral op gericht om onszelf aan ‘het wankelen’ te brengen en ons ertoe te brengen fris en onbevooroordeeld aan de slag te gaan. Het is daarnaast ook zo dat de lezer moet denken: he, Katja en Dood? Wat hebben die nu met elkaar te maken? Dat moet intrigeren, en ja, dus tot kopen aanzetten.”

Taboe-onderwerpen

In Dood hebben allerlei mensen van verschillende leeftijden en religies zich kunnen uitspreken over hoe zij tegen de dood aankijken. Dit zijn ontboezemingen die je op verjaardagsfeestjes niet hebt. Maar die wel erg kunnen helpen en zinnig zijn. Dit blad roept honderd gedachten op over een taboe-onderwerp. En dat is volgens ons zeer zinnig. Ook bevat het magazine een aantal pagina’s die scanbaar zijn gemaakt door Layar. Via de scans krijgen lezers extra informatie, zoals vlogs.
Aan het blad werkt een keur van bekende namen mee: Johnny de Mol, Thijs Römer, Youp van ’t Hek, Wim Daniëls, Wim Helsen, Ruud de Wild, Joris Luyendijk, psychiater Dirk De Wachter, schrijver Marieke Henselmans, dominee Ruben van Zwieten, topkoks Freek van Noortwijk, Guillaume de Beer, Jonnie Boer, Nel Schellekens en Hans van Wolde en kunstenaar Maaike Fransen.

[bol_product_links block_id=”bol_582c2064df576_selected-products” products=”9200000068983508″ name=”Dood glossy” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”FFFFFF” width=”400″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”0″ show_deliverytime=”0″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]