Margriet Vriendinnen: hoe staat het er nu voor?

Margriet heeft twee weken geleden Margriet Vriendinnen gelanceerd. Dit is een ontmoetingsplatform met groepen op basis van gedeelde interesse en locatie. Je kunt er nieuwe vriendinnen ontmoeten en uitjes organiseren. Hoe is de interesse, twee weken ma de lancering van het platform?

Het tijdschrift Margriet heeft een bereik van ruim 1 miljoen per week en een oplage van 200.000. Volgens Marjo Wolters, marketing manager van Margriet, heeft het platform in de eerste twee weken 2.500 inschrijvingen gehad. “Mensen die zich inschrijven plaatsen berichten op de timeline of homepage. Je ziet dat er allemaal groepen aangemaakt worden. Er zijn nu al zo’n 50 groepen aangemaakt. Dat zijn kookclubs, wandelclubs, eigenlijk diverse vriendinnengroepen die met name regionaal gebonden zijn en ook op basis van interesses.”

Niet alleen 40+

Het platform wordt in alle provincies gebruikt. “In alle provincies is wel al een groep. Voor nu is het nog niet te zeggen welke provincie het meest actief is.” De leeftijden van de deelnemers zijn anders dan Wolters verwacht had. “Ik zelf dacht dat de gebruikers allemaal 40+ zouden zijn, maar het varieert: 20’ers, 30’ers en ook 70’ers. Het is heel divers, maar ik denk wel dat de meest gebruikers van het vriendinnenplatform ongeveer tussen de 30 en de 60 zijn. Leeftijd is nu nog niet een verplicht veld om in te vullen.”

Interactiviteit op het platform

Marjo beschrijft hoe het er aan toe gaat op het platform. “Je ziet dat mensen die zich aanmelden eigenlijk gelijk iets schrijven op de homepage. ‘Hallo, ik ben lid geworden’ of ‘Ik woon ook in de buurt, zullen we iets afspreken?’ of ze delen een fotootje of wat ze gedaan hebben.” Ondanks dat er een paar uitjes gepland zijn, zijn er nog geen particuliere evenementen gerealiseerd door de deelnemers.

Verdienmodel

De bedoeling is dat Margriet Vriendinnen gratis blijft voor deelnemers. Wolters ziet wel mogelijke verdienmodellen. “Uiteindelijk wordt het een B2B-model. Wij gaan opzoek naar partners die bijvoorbeeld kortingen op regionaal gebied willen aanbieden of organisaties die uitjes willen aanbieden aan de dames.” En daar ligt natuurlijk een kans. Op een platform waar dames opzoek zijn naar leuke uitjes, dient een gesponsord evenement als prima inspiratie.

Wolters ziet ook veel mogelijkheden met organisaties die waarde hechten aan ‘samen zijn’. “Eenzaamheid is ook een speerpunt in Nederland. Gebruikers van het platform willen mensen in de buurt vinden om leuke dingen mee te ondernemen. Er zijn genoeg merken die dit ook als speerpunt hebben. Denk ook aan merken die iets meer willen vertellen over vriendschap, samen ondernemen, gezondheidsinstellingen en verzekeringen. Het samen zijn draagt bij aan een gezonder leven. Er zijn meer partijen die daarmee bezig zijn. Misschien kunnen we samen dit thema oppakken.”