Inspirerende Instagram feed ideeën van Nederlandse mediamerken

inspirerende instagram feed nl mediamerken

 

Alle afzonderlijke afbeeldingen die geplaatst worden op Instagram vormen samen de Instagram feed van een account en ‘that’s where the magic happens’. Een herkenbare, inspirerende of interessante Instagram feed zegt heel veel over jouw merk of creativiteit. Niet voor niets wordt er eindeloos geëxperimenteerd door bloggers en magazines met verschillende ideeën voor een opvallende feed. 

Lees ook eens ons artikel ‘Mediamerken: waarom instagram nu op de agenda moet’

Er zijn verschillende opties voor de invulling van een Instagram feed die variëren van weinig werk tot heel veel werk. Het is maar net wat past bij jouw (media)merk of magazine en bij de uren die jouw redactie daarvoor beschikbaar heeft. Aan de hand van een aantal verschillende accounts geven we een aantal suggesties voor een Instagram aanpak om te komen tot een afwisselende en inspirerende feed.

instagram feed kekmamamagazine

Instagram feed: om en om

Een goed voorbeeld van een ‘om en om’ Instagramfeed is @kekmamamagazine. De redactie plaatst content van het tijdschrift afgewisseld met quotes, uitspraken en stellingen. Al deze teksten worden uitgevoerd in hetzelfde template met een soort bokeh of aquarel-achtige achtergrond in een zachte kleur oranje of roze. Het fijne aan deze lay-out is dat het niet heel veel werk hoeft te kosten, want afbeeldingen uit het magazine liggen waarschijnlijk wel voor handen en eenmaal een template aangemaakt voor zo’n tekstafbeelding is makkelijk aangepast. Zulke templates kun je laten maken door de grafisch ontwerper op de redactie of bijvoorbeeld zelf maken met Canva – maar later meer over dit soort handige tools voor Instagram.

instagram feed noskort

Instagram feed: kaderen

Het kaderen van foto’s kan op veel verschillende manieren, dus er zal altijd wel een manier zijn die bij jouw merk of magazine past. @noskort gebruikt z’n feed voor korte nieuwsflitsen, voornamelijk in video. Voor alle posts kiest de NOS voor een gekleurd kader over elke foto of video en de desbetreffende kleuren passen bij de nieuwsthema’s die gedeeld worden, zoals blauw voor ‘opmerkelijk’ of groen voor ‘sport’. @marieclaire_nl maakt ook gebruik van kaders, maar dan in het wit. Deze witte rand zorgt voor een minimalistische look. Druk of donker beeld wordt daardoor ogenschijnlijk rustiger. Zo’n kader kan toegevoegd worden met verschillende apps en kan ervoor zorgen dat de gehele feed en afzonderlijke afbeeldingen herkenbaar zijn.

instagram feed happinez

Instagram feed: thema

Wanneer elk magazine een eigen thema heeft met een bijpassend kleurenpalet en sfeer kan het ook heel interessant zijn om gedurende de tijd dat het magazine verkrijgbaar is alleen afbeeldingen te delen die passen bij deze uitgave. Kijk bijvoorbeeld eens naar @libellenl. Hun feed begint met een kleine video met de inhoud van het nummer, waarna er nog meer inspiratie uit het nummer volgt, bijvoorbeeld ook teksten met passende kleine decoraties. @happinez doet dat ook, maar deelt geen tekstafbeeldingen, maar veel sfeervolle foto’s en video’s.

Deze optie voor een instagramfeed is vooral interessant voor merken die echt met thema’s werken die terugkomen in kleur of stijl.

instagram feed oudersvannu

Instagram feed: grafische elementen

Als het goed is heeft jouw merk of magazine een herkenbare huisstijl. Helemaal goed natuurlijk om dit ook terug te laten komen op Instagram. @oudersvannu heeft sinds eind vorig jaar een nieuwe strategie op Instagram en heeft ervoor gekozen om een aantal grafische details en illustraties terug te laten komen op Instagram, denk aan een eigen ontworpen Regram-logo of het toevoegen van een tekst in een bepaald lettertype aan een afbeelding. Daarnaast deelt Ouders van nu ook teksten in opvallende kleuren en met herkenbare lettertypes. Dat is een kwestie van templates maken waarvan alleen de tekst aangepast hoeft te worden. Ook @pyschologiem past dit toe, maar kiest er voor om in verhouding veel detailfoto’s te plaatsen. @yogamagazinenl heeft ook een herkenbare stijl op Instagram op een hele eigen manier, veel pastelkleuren, maar ook illustraties en afbeeldingen uit het magazine.

Voor elementen zoals illustraties, grafische toevoegingen aan afbeeldingen en templates voor tekst is een grafische ontwerper die de stijl goed begrijpt eigenlijk onmisbaar.

instagram feed shot of joy

Instagram feed: kleurenpalet

Ook leuk om juist alleen maar afbeeldingen te delen die gezamenlijk in de feed een bepaalde sfeer of emotie oproepen of gezamenlijk een verhaal vertellen. Alle beelden passen binnen een vooraf strak bepaalde koers, kijk bijvoorbeeld eens naar de Instagramfeed van @shot_of_joy. Wil je dit bereiken, dan zal je als redactie dus hele duidelijke keuzes moeten maken in art directie, kleurenpalet of een bepaald soort filter dat terugkomt op alle foto’s die al gemaakt zijn of worden voor het merk of magazine. Dan kost het natuurlijk weinig moeite om deze te delen op Instagram.

Eventueel kun je er ook voor kiezen om bij alle foto’s op Instagram hetzelfde filter te gebruiken, daardoor krijgen veel foto’s ook al dezelfde stijl.

3 op een rij

Ook een opvallend voorbeeld van een lay-out voor een Instagram feed is de ‘drie-op-een-rij’, maar nadat bekend werd in september 2017 dat de feed wel eens naar vier op een rij zou kunnen gaan, zijn veel gebruikers hiervan afgestapt. Overigens bestaat de feed nog steeds uit 3 afbeeldingen op een rij.

→ volgende week: de belangrijkste Instagram algoritme aanpassingen

Instagram voor redactiesNatuurlijk is een mooie feed alleen niet genoeg voor succes op Instagram, er komt nog veel meer bij kijken. Meer weten en leren? Volg de Instagram cursus voor (media)merken.