Hoe gaat het met tijdschriften in Nederland?

De Magazine Media Associatie (MMA) lanceerde vandaag een presentatie vol feiten en cijfers over het gebruik van magazines in Nederland. Interessante kost waar we even kritisch naar kijken.

80% leest print

De presentatie van de MMA gaat over tijdschriften die zich laten monitoren door het NOM. Het geeft dus geen compleet beeld van het medialandschap. Volgens het MMA-rapport worden er jaarlijks 472 magazines gedrukt, die door 11,4 miljoen Nederlanders worden gelezen. Dat is 80% van de bevolking. Gemiddeld kopen Nederlanders 18 bladen per jaar en wordt er elke week 55 minuten besteed aan het lezen van magazines. Het zijn vooral vrouwen, welstandigen, hoogopgeleiden en gezinnen die print lezen. Maar klopt dat wel?

Tijdbesteding media

Het SCP lanceerde in 2015 een groot onderzoek naar de tijdbesteding van media van Nederlanders. Daaruit blijkt dat de gemiddelde mediaconsument in Nederland in totaal 37 minuten per dag leest (van zowel papier als schermen). Daarvan wordt nog maar 5 minuten per dag besteedt aan het lezen van tijdschriften. Dat is dus maximaal 35 minuten per week.

Gemiddelde leestijd print Nederland

Tijdbesteding media, deel 2

Navraag bij de MMA wijst naar een ander onderzoek. Zij gebruiken cijfers van het GfK, uit hun onderzoek: Trends in Digitale Media. Daaruit blijkt dat de gemiddelde leestijd in magazine media per week 55 minuten in print en 33 minuten digitaal is. Er zit dus een significant verschil in de resultaten van beide onderzoeken.

Jeugd ontleest

Uit het onderzoek van het SCP blijkt bovendien dat er een enorm verschil zit in het mediagebruik tussen de generaties. Als er gekeken wordt naar de totale leestijd van consumenten (van boeken, kranten, tijdschriften, folders, post, enz) zie je dat er een enorm verschil zit tussen jongeren en ouderen. De jeugd (13-19 jaar) leest op een dag nog maar 10 minuten (de blauwe vlakken). Dat was in 2013 nog 23 minuten. Ouderen van 65 jaar en ouder lezen gemiddeld 1 uur en 19 minuten, bijna net zo veel als twee jaar geleden. Je kunt dus voorzichtig de conclusie trekken dat de jeugd ontleest, gezien de rappe daling van de leestijd onder jongeren in twee jaar tijd.

Magazine gebruik wordt steeds digitaler

Volgens de presentatie van de MMA lezen inmiddels 5,7 miljoen mensen magazine content digitaal. Gemiddels is 19% van de lezers van een magazine merk een digitale lezer. Op social media hebben zo’n 100 gemeten magazine merken bijna 10 miljoen volgers. Slechts 13% van alle Nederlanders heeft een app gedownload, afkomstig van een magazine merk. Magazinemerken zien de toekomst online wat zonniger tegemoet. In de laatste metingen stijgt het digitale bereikvan magazine content met 7%, op social media neemt het aantal volgers ook met 7% toe.