Online uitgever Wayne Parker Kent (WPK) neemt Mama en Zo en J/M Ouders en het platform Buskruit met Muisjes over. Deze titels komen uit de boedel van de failliete Mama media Group en vormen nu samen met Famme en Famme Baby het parenting cluster van WPK. Famme en Famme Baby hebben een bereik van tussen de 650.000 en 950.000 moeders in Nederland. Dat aantal zal met de overname van de nieuwe titels flink stijgen. We spraken Muriel Oonincx, mede-eigenaar en oprichter van Famme, die ook adviseerde bij de overname.
Je maakte voor Famme een nieuwe strategie. Kun je daar meer over vertellen?
“In de zoektocht naar meer persoonlijke content zijn er nu 35 meeschrijvende lezers. De redactie van Famme.nl en fammebaby.nl verandert, van een producerende naar een regisserende rol. Vanaf het begin van onze lancering – vier jaar geleden – merkten we dat veel content rechtstreeks te vinden is bij onze lezers. Zelf werken we met een klein team van moeders, een enkele vader en jongere redacteuren. Op een gegeven moment heb je veel al geschreven. Of – en dat is nog veel belangrijker – je hebt geen ervaring in een topic en dan schrijf je toch al gauw afstandelijker. Onze beste artikelen zijn persoonlijke, herkenbare verhalen. En dat wilden we uitbouwen.”
Van redactie naar community, van zenden naar co-creatie. Hoe verloopt zo’n proces?
”Onze communicatie met lezers loopt voor een groot deel via de reacties op Facebook. Daar hebben we elkaar echt leren kennen. We krijgen ook veel mails en DM-berichten. Langzamerhand zijn we de reacties van lezers gaan inzetten. Zo worden reacties weer artikelen. En dat werkt. Klein voorbeeldje: een artikel over haarcreaties voor je dochter leidde tot foto’s van een lezeres die haar dochtertje waanzinnig professioneel vlecht. Deze moeder heeft meerdere artikelen gekregen op Famme met een eigen haarvlecht rubriek.”
Zou dat ook werken voor de nieuwe titels?
“Het is nu te vroeg om daar iets over te zeggen. Ook ligt de focus bij de verschillende titels anders. J/M Ouders bestaat voornamelijk uit expert-content, om maar een voorbeeld te noemen. Maar we gaan zeker kijken naar andere mogelijkheden, zoals het uitwisselen van content en link-building.”
Sturen op meer engagement. Is dat het fundament van jullie strategie?
“Herkenbaarheid en een persoonlijke vorm van schrijven is vanaf dag één het fundament van Famme geweest. Daaromheen zijn we kortere en virale content gaan brengen. Dat is leuk, maar geeft niet je smoel weer. Unieke, eigen verhalen kunnen rekenen op waardering en daar is het ons om te doen.”
Speelt de algoritme-wijzging van Facebook daarbij een rol?
“Voor Facebooks algoritme aankondiging hebben al we besloten om een groot bloggersteam op te richten. Bij ons millennial-moeder platform Famme Baby slaat dit al aan. Bij Famme hebben we nu 35 bloggers geselecteerd uit meer dan 300 aanmeldingen en proefcolumns. Zij vertellen hun eigen verhaal en willen dat delen via Famme. Uiteindelijk zijn deze bloggers eerst lezers (of vrienden van lezers) geweest. Naast engagement hebben we een sterke SEO strategie waar wel al een paar maanden hard aan werken.”
Welke gevolgen heeft dat voor de redactie?
“We hebben nog steeds een redactie met een chef, die zelf schrijft, de planning en eindredactie doet. Ons vaste team managed Facebook en de reacties. Alle bloggers worden door ons in het CRM systeem gezet en ze krijgen ook feedback. Ons doel is om elke dag minimaal één unieke blog van ons columnistenteam aan te bieden. Dat lukt. Heel leuk: we hebben ook twee gesloten Facebook groepen waar we met onze bloggers communiceren. De hechtheid die al heel snel ontstaat is indrukwekkend.”
Hoe bewaak je de kwaliteit?
“Ons vaste team redigeert de columns, als het niet goed is gaat het terug naar de auteur. Of het wordt afgekeurd.”
What’s in it for the vrijwillige bloggers? Wat motiveert ze?
“De meeste bloggers hebben een eigen blog of bedrijf dat onder de aandacht mag komen. De grootste motivatie ligt erin dat ze hun passie voor schrijven via een groot en bekend platform kunnen tonen aan de wereld. Het klinkt misschien cheesy, maar het is zoals het is. Uit ervaring kan ik zeggen dat niets meer voldoening geeft dan een persoonlijk verhaal te schrijven waar mensen blij of ontroerd van raken.”