Stel: je ziet op Facebook dat er in de Viva een leuk artikel staat over een onderwerp dat jou interesseert. Of je leest op Twitter dat jouw favoriete columnist een lang opiniestuk heeft in het NRC. Ga je dan op een drafje naar de kiosk? Nee, those days are over. Net als we bij muziek gewend zijn om één nummer te kopen via iTunes, in tegenstelling tot de hele plaat, biedt Blendle de mogelijkheid om het zelfde te doen voor één artikel uit kranten en tijdschriften in Nederland.
Bladeren is gratis
Voor een kwartje lees je de artikelen van jouw keuze uit een groot assortiment kranten en tijdschriften. En bladeren is gratis. Je bekijkt via de interface gemakkelijk bijvoorbeeld Volkskrant Magazine en krijgt op alle spreads een pop up met de intro van het artikel. Even in de Quote bladeren, of Quest? En wat brengen de Groene en Vrij Nederland deze week?
Niet goed, geld terug
Via Blendle kun je goed bepalen of je wilt overgaan tot een aankoop van een artikel of niet. Kopen doe je met een druk op de knop en het artikel verschijnt in een format dat zich goed laat lezen op het beeldscherm van je laptop, iPad of telefoon. Blijkt het artikel nu echt niet aan je verwachtingen te voldoen, dan kun je kiezen voor de optie: niet goed, geld terug.
Volgen en aanbevelen
Blendle heeft een sociaal component. Je kunt mensen volgen en gevolgd worden. Je kunt artikelen aanbevelen en aanbevelingen bekijken. Ook zie je welke artikelen trending zijn en dat maakt Blendle een interessante graadmeter van wat er speelt in de media en wat je niet moet willen missen.
Kritiek op het model
Toch is er ook kritiek op het model. Zo zouden alleen Blendle en de uitgever van het medium aan de wederverkoop van content verdienen (respectievelijk 30 en 70%). Auteurs, fotografen en illustratoren krijgen voorlopig niets. Wie het daar niet mee eens is, mag zich melden bij de uitgever. En in deze lastige markt durven veel freelancers niet te hard te bijten in ‘the hand that feeds’.
Zo blijf je op de hoogte
Is Blendle een goed idee? Ja, ik vind van wel. Kranten en Magazines doen er goed aan om mee te doen met deze nieuwe manier van distributie. Het is voor een gewone sterveling in dit overvolle medialandschap ondoenlijk om op de hoogte te blijven van alles wat er in de kiosk gebeurt. Via de buzz op social media blijf je op de hoogte en Blendle doet daar een schepje bovenop: je kunt favorite titels oormerken (er volgen er steeds meer) en alerts inschakelen op bepaalde kernwoorden. Daarnaast biedt de zoekfunctie mogelijkheden om op interessante artikelen te komen. De interface is gebruiksvriendelijk en je hebt een volle kiosk altijd binnen handbereik.
Alternatieven
Is Blendle helemaal uniek? Nee, het hoort in een trend van ‘media on demand’, zoals we tegenwoordig geen TV meer kijken, maar Netflix en geen platen meer kopen, maar luisteren naar muziek via iTunes of Spotify. In America is de digitale kiosk van Next Issue een hit. En in Nederland kun je voor artikelen on demand ook terecht bij Myjour en eLinea. Ook de verenigde Nederlandse uitgevers werken hard aan een ‘spotify voor boeken‘.