STRESSED OUT: een nieuw online magazine over stress

Onlangs werd stressedout.nl gelanceerd, een online magazine over alles wat met stress te maken heeft. Founder Maaike Helmer, die eerder ook werkte voor o.a. HEMA, Etos, Margriet, Viva en Famme.nl, vertelt.

Wat is het en waarom ben je het gestart?

maaike-fotoSTRESSED OUT’s ondertitel is: ‘your relaxed daily about all stress-related stuff’. Een online magazine over stressgerelateerde zaken dus. We focussen ons op alles wat met stress te maken heeft, maar wel op een relaxte manier.
Acht jaar geleden had ik een burn-out. Toen viel me al op: er is wel informatie, maar… versnipperd. En ik herkende me niet in de bestaande online content over dit onderwerp. Na mijn eigen burn-out is stress me altijd blijven boeien. Ik wilde eigenlijk dat er een soort online vrouwenmagazine was, over specifiek dit onderwerp. Herkenbaar, praktisch, dan weer achtergrond en soms iets wat je een glimlach geeft. De cijfers wat betreft stress zijn schokkend, 1 op de 7 Nederlanders heeft burn-out klachten. Burn-out en stress zijn, desondanks, nog steeds een taboe. Dat merkte ik bijvoorbeeld ook aan de reactie van mijn vader toen ik hem vertelde over stressedout.nl.’

Hoe reageerde hij dan?

‘Hij vond het heel gaaf, maar was ook wel een beetje bezorgd: is zoiets niet slecht voor je toekomst, als iedereen weet dat je een burn-out hebt gehad? Ik denk dat een deel van de mensen dit onderwerp nog steeds zo ziet. Maar gekeken naar de cijfers, kunnen we wel stellen dat het een maatschappelijk probleem is. We moeten het juist bespreekbaar maken.’

Ben je zelf niet bang voor imagoverlies?

‘Angst lijkt me geen goede raadgever. Dus: nee. Wat ik ook mooi vind om te zien, is dat meer mensen er nu mee naar buiten treden. Denk aan iemand als Florien Vaessen, die bij ABN-Amro werkte en ‘Op de bank’ schreef over haar burn-out.’

Waarom niet in print?

‘Online kun je snel schakelen. En onder andere door mijn periode bij Famme.nl, heb ik gemerkt dat online communities heel sterk kunnen zijn. Je hebt een direct contact met je achterban, je achterban heeft onderling contact, dat vind ik heel goed bij een onderwerp als dit.

Hoe werkt de redactie?

‘Er is geen wekelijkse redactievergadering. De planning, daar ben ik als hoofdredacteur zelf verantwoordelijk voor. We hebben een board of advisors en we hebben contributors. Advisors raadplegen we bij onderwerpen die zich bevinden op hun vakgebied. Zo hebben we bijvoorbeeld een advocaat, een huisarts en een psycholoog. De contributors, waaronder bijvoorbeeld een businesscoach en een mindfulnesstrainer, schrijven zelf stukken. Van tevoren wordt dan overlegd of het onderwerp binnen het format past en hoe we het gaan aanvliegen. Het is mooi om op deze manier zoveel expertises en informatie te zien samenkomen.’

Hoe ga je dat doen met adverteerders?

‘We zijn pas nét begonnen, maar sowieso geloof ik in native advertising, waarbij de merk-adverteerder combinatie iets toevoegt en geloofwaardig is. Je ziet soms dat merken hun DNA kwijtraken in samenwerkingen. Daar wil ik voor waken.’

Je interviewt ook vrouwen, zoals bijvoorbeeld Roos Schlikker en Vivianne Bendermacher, over hoe zij met stress en balans omgaan… Waarom?

‘Ja, de rubriek #workingitout. Het is goed om te laten zien dat iedereen op zijn eigen manier met stress omgaat. Sommigen ervaren nauwelijks stress, misschien kunnen we daar iets van opsteken, maar ook juist van de worstelingen of tegenslagen van anderen kunnen we vaak iets leren. Wat ik overigens ook belangrijk vind: we houden weekend. Dat doet volgens mij geen enkel online magazine. Het past in de propositie dat juist wel te doen; pak ook je rust.’

Zit je nu 100% op stressedout.nl?

‘Nee, ik werk nog steeds voor merken, reclamebureaus en magazines als journalist, conceptontwikkelaar, copywriter en contentmarketeer. Lange dagen dus, maar gek genoeg heb ik zelden zo weinig stress ervaren als nu. Ik vaar goed bij veel tegelijk en bij afwisseling. De oorzaak van mijn eigen burn-out destijds zat hem dan ook nooit in werkdruk. Daar heb ik weinig last van. Het had toen te maken met dat ik zo graag een vast contract bij Sanoma wilde, dat ik door roeien en ruiten ging. Ik was alleen maar bezig met dat vaste contract, dat was een verkeerde drijfveer. Dat ik die toen niet kreeg doordat de titel waar ik werkte op omvallen stond, is achteraf gezien eigenlijk een groot cadeau. Ik ben heel blij dat ik ben gaan freelancen en met hoe mijn loopbaan zich heeft ontwikkeld.’

Stressedout.nl heeft de komende tijd wekelijks een stuk op vrouw.nl. Is zoiets belangrijk?

VROUW had eerder in het blad zelf ook al aandacht aan burn-out en stress gegeven, het klopte om dat dan ook op deze manier te doen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat media hun krachten in die zin bundelen, om het thema bespreekbaar te maken. De wekelijkse artikelen heten ‘de burn-out files’ en laten zien hoe mijn burn-out zich destijds ontwikkelde. Ik heb in die tijd een dagboek bijgehouden. Best spannend om daar een inkijkje in te bieden, maar ik denk dat het de juiste manier is, ik krijg veel reacties over mensen die zich erin herkennen.’

0 replies on “STRESSED OUT: een nieuw online magazine over stress”