Scandinavian Living, een copy paste concept

Er ligt een nieuw woonmagazine in het schap: Scandinavian Living. Een prachtig blad met mooie binnenkijkers en strakke design producten waar de ambachtelijkheid, esthetiek en het minimalisme vanaf spat.

Bladerend door Scandinavian Living valt direct op waar dit blad toe dient: het etaleren van de zo gewilde Scandinavische woonstijl. Maar wie goed kijkt ziet dat alle reportages zich afspelen in Denemarken, met af en toe een uitstapje naar Zweden: de binnenkijkers, de bezochte ateliers en concept stores, de geïnterviewde ontwerpers, de uittips en shopping gidsen. Is er dan helemaal niets Nederlands aan dit magazine, behalve de taal? Bij navraag blijkt Scandinavian Living inderdaad een letterlijke vertaling te zijn van pagina’s uit het – in Denemarken razend populaire – Bo Berde. Ruerd Nauta, Marketeer bij Vipmedia: “We kunnen over 100% van de content beschikken uit Bo Berde en de andere Bonnier titels.”

Veel parallellen

Het voorwoord in het eerste nummer is van Charlotte Ravnholt, hoofdredacteur van Bo Berde. Ze beantwoord zelf de vraag: “En waarom brengen we Scandinavian Living in Nederland uit? Omdat Scandinaviërs en Nederlanders veel met elkaar gemeen hebben. Er zijn veel parallellen op het gebied van bijvoorbeeld designcultuur, stijl en interessante ontwerpers. De link tussen onze landen, ook in mentaliteit, is de reden dat wij dit tijdschrift nu lanceren.”

Internationale strategie

Er zijn meer Nederlandse bladen die een buitenlandse bron hebben. Denk aan licentietitels zoals Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Esquire en National Geographic. Deze bladen worden door Nederlandse redacties gemaakt en bevatten ongeveer 25% buitenlandse content. Ook zijn er Nederlandse titels die door buitenlandse uitgevers worden opgepikt zoals Flow en Happinez. Maar het gebeurt niet vaak dat een magazine in z’n geheel wordt vertaald en vermarkt in een ander land. Nauta: “Er is op termijn in Scandinavian Living zeker ook ruimte voor eigen pagina’s. Nederlands nieuws, shopping, bloggers en sponsered content zullen in Scandinavian Living meer ruimte gaan krijgen. Vipmedia Publishing & Services heeft een rijke historie op het gebied van grensoverschrijdend uitgeven. Het is vanaf het ontstaan al dé strategie van de uitgeverij geweest. Al onze titels zijn gebaseerd op internationaal succesvolle concepten. Tot onze referenties behoren het Duitse Verlagshaus (Hart voor Dieren) en het Deense Bonnier (Scandinavian Living, Wetenschap in Beeld en Historia).

Scandinavian Living verschijnt zes keer per jaar. Het eerste nummer wordt in een oplage van 60.000 via de winkels verspreid tegen een introductieprijs van 3,95 euro.

spread-binnenkijken
spread-food
spread-scandi-cool

0 replies on “Scandinavian Living, een copy paste concept”