Lancering Harper’s Bazaar: is er plek voor nog een modeglossy?

HartpersBazaar-komt-naar-nederlandMorgen verschijnt de eerste editie van Harper’s Bazaar in Nederland. Een nieuwe editie in het stampvolle modeschap. Dan vraag je je af: is er wel plek voor nòg een nieuwe modeglossy?

Nederland telt negen titels, die hoofdzakelijk over mode schrijven. Daarnaast is er een keur aan internationale modeglossy’s op de markt. Oplagecijfers laten de afgelopen jaren een dalende lijn zien. Dat weerhoudt uitgevers er niet van om telkens weer nieuwe titels te lanceren.

Onderlinge concurrentie

Reden voor de oplagedaling is divers. Onderlinge concurrentie, de crisis en de toenemende concurrentie van digitale alternatieven op online en social media zijn daar debet aan. Maar als je naar de lange termijn kijkt, zie je interessante ontwikkelingen. De belangrijkste is dat internationale mediamerken het modeschap domineren.

Nederlandse bladen

De cijfers: Nederlandse titels als Nouveau en Beau Monde laten sterk dalende cijfers zien. De glossy Avantgarde stopte in 2011 al vanwege tegenvallende advertentie-inkomsten en oplagecijfers. Positieve uitzondering zijn Jan en LINDA., die beiden maar weinig last lijken te hebben van de structurele oplagedaling. Wel moet gezegd worden dat Jan en LINDA. naast mode, ook andere inhoudelijke thema’s behandelen.

OPlage_mode_glossies_2000-2013
Internationale Licenties

Van alle internationale mediamerken lijkt de oplage van Elle nauwelijks te zijn gedaald over de afgelopen jaren. Samen met Cosmopolitan en Glamour is Elle koploper in het modeschap. Over nieuwkomer Vogue (huidige oplage is ongeveer 60.000) is nog niet veel te zeggen in dit lange termijn overzicht.

Sanoma heeft het moeilijk

In deze lange termijn analyse lijken vooral de Sanoma-titels Nouveau, Marie Claire, Beau Monde en Grazia het onderspit te delven. Het uitgeefconcern domineerde in de jaren tachtig het modeschap met de lancering van Cosmopolitan in 1982, Avantgarde in 1985, Nouveau en Harper’s Bazaar in 1986, maar lijkt de koppositie nu af te geven aan GenJ (met Glamour, Jan en Vogue) en Hearst (met Cosmopolitan, Elle en straks Harper’s Bazaar). Grote uitzondering is natuurlijk LINDA., een blad dat wordt uitgegeven door Sanoma’s dochter Mood for Magazines.

Harper’s Bazaar

Harper’s Bazaar wordt gelanceerd in een oplage van 120.000 stuks. Daarmee legt uitgever Hearst de lat hoog in de concurrentie met andere titels. Zo rond de eeuwwisseling was de oplage van Cosmopolitan, Nouveau en Marie Claire zo rond de 100.000. Haper’s Bazaar richt zich op een marktsegment van oudere lezeressen, een doelgroep die nu vooral door Marie-Claire en Nouveau wordt bediend. Het feit dat de laatste twee titels het erg moeilijk lijken te hebben, biedt dus kansen voor de nieuwkomer.

Lees ook: ‘Haper’s Bazaar verschijnt voor de tweede keer in Nederland’ en de analyse van Piet Bakker (via Blendle): ‘Het wordt vol op de glossy-markt: Harper’s Bazaar komt naar Nederland’.

0 replies on “Lancering Harper’s Bazaar: is er plek voor nog een modeglossy?”