Flow in het museum

Flow gaat in 2020 samenwerken met museum Het Dolhuys om een deel van de thematiek van het magazine te vertalen in een museale beleving. De investering in dit programma is deels afkomstig van de Mercur d’Or die Flow in 2018 won. Bij de prijs hoorde een geldbedrag van het Lucas Ooms Fonds.

Het Dolhuys (ook wel: museum van de geest) en Flow Magazine zullen vanaf 2020 inspirerende publieksprogramma’s lanceren waar bezoekers worden opgeroepen stil te staan bij wat deze hectische samenleving van ze vraagt, en of het anders kan.

Geest tot rust

“Flow Magazine heeft een papieren omgeving gecreëerd waar je geest even tot rust kan komen in een prachtige vormgeving. Dit past erg mooi bij de opzet van ons vernieuwde museum: het Dolhuys is op dit moment in verbouwing en brengt vanaf najaar 2020 op de prachtige historische plek in Haarlem weer actuele programma’s in relatie tot zorgen voor, denken over en verbeelding van de geest,” aldus adjunct-directeur Jessica Belles over de samenwerking.

Vaste Flow-route

“De nieuwe plannen van het museum sloten perfect aan bij onze ideeën en zo ontstond een duurzame samenwerking waarbij er straks in het vernieuwde museum een vaste Flow-route is”, vertelt Irene Smit, creative directeur van Flow. “Door deze route te volgen ervaart de bezoeker de rust en schoonheid van dit prachtige museum. Tegelijkertijd krijgen bezoekers via een multimedia device de Flow levenslessen te horen. Deze lessen roepen op tot reflectie. Ook zullen we samen inspirerende lezingen en creatieve workshops organiseren.”

Stap in de tijdmachine

Een van de belevingen is de Tijd Machine. Deze installatie, een concept van social designer Max Rijkers, gaat mensen uitnodigen zichzelf kostbare tijd cadeau te geven.

de tijdmachine van Flow

Mental wellbeing

De redactie van Flow wil mensen inspireren om te vertragen en simpeler te leven, iets dat hard nodig is in deze hectische maatschappij. Dat doen ze al jaren met het magazine, dat in vier talen in meer dan veertig landen verschijnt, maar ook met boeken en stationery producten. Smit: “De afgelopen jaar zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om onze boodschap over te brengen. Bovendien wilden we het geld dat we kregen uit het Lucas Ooms Fonds (vanwege het winnen van een Mercur d’Or – een belangrijke tijdschriftenprijs) benutten om aandacht te genereren voor wat ze in het Engels zo mooi mental wellbeing noemen”.