Een groot deel van media gebruiken data-analyses, maar alleen een select gezelschap op de redactie kijkt daadwerkelijk naar de cijfers, blijkt uit onderzoek.
Op minder dan de helft van alle redacties worden data analyses dagelijks geraadpleegd. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The State of Technology in Global Newsrooms’, uitgevoerd door International Center for Journalists (ICFJ). Het onderzoek werd onder 2700 journalisten gehouden in 130 verschillende landen.
Nadruk op nieuwsmedia
Op 19% van redacties wordt helemaal niet naar data gekeken om bezoekersgedrag te analyseren. Onder individuele journalisten ligt het cijfer nog hoger: 34% kijkt niet naar data-analyses. De nadruk in het onderzoek lag op nieuwsmedia. Er werd een onderscheid gemaakt tussen traditionele nieuwsmedia, digitale nieuwsmedia en een hybride tussenvorm. De traditionele nieuwsmedia kijken het minste naar de analyses. Er is – zover wij weten – geen vergelijkbaar onderzoek gedaan onder magazine media.
Soorten data
Het onderzoek heeft een onderscheid gemaakt in 21 verschillende soorten data, beschikbaar voor analyse. Daarvan werden slecht 5 soorten door 50% of meer van alle redacties gemeten en geanalyseerd. Redacties kijken voornamelijk naar pageviews, aantal bezoekers, unieke bezoekers en tijd op de site. Data die iets meer zeggen over gebruikersgedrag, zoals scroll depts (hoe ver een verhaal wordt uitgelezen) of conversie ratio (in hoeverre bezoekers doorklikken op aanbiedingen) worden nauwelijks gemeten. Het rapport gaat niet in op analyses via social media.
Data in de redactievergadering
In een ideale situatie spelen data-analyses een actieve rol in de dagelijkse redactionele workflow bij nieuwsmedia (en wekelijks bij magazine media). Wij adviseren om redactievergaderingen te beginnen met data: welke artikelen hebben goed gescoord en welke niet? En waarom niet? Dan kijk je niet alleen naar bereik, maar ook naar leestijd, of een verhaal is uitgelezen of dat lezers al na de eerste alinea zijn afgehaakt. Ook kijk je of er is doorgeklikt binnen de site. En bijvoorbeeld op welke zoekwoorden verkeer is binnengekomen.
Data bronnen
Niet alleen data uit Google Analytics zijn van belang, ook data van social media, zoals Facebook of LinkedIn. Zijn artikelen geliket, gedeeld (herpubliceerd door de doelgroep) en is er in de juiste mate op gereageerd? Vooral social media data zeggen veel over gebruikersgedrag. Een juiste mate van engagement heeft ook effect op het bereik en zegt in grote mate iets over het feit of content succesvol is of niet.
Data dashboard
Speciaal voor mediamerken heeft Bladendokter.nl een data dashboard ontwikkeld, waarin redacties in een oogopslag kunnen zien wat de belangrijkste analyses zijn van hun online en social mediakanalen, overzichtelijk bij elkaar in een overzicht. Ook geven we geregeld trainingen over data-analyses. Interesse? Klik dan hier.