Op 15 november verschijnt de eerste editie van Autocar in Nederland. Het blad ligt in de winkel met vier verschillende covers. Autocar verschijnt met een uitklapposter en een bijlage van 32 pagina’s van Classic & Sports Car. Verder brengt het merk video, podcasts, online en social media en uitgebreide autotests, die samen met lezers worden gemaakt. We spraken kersverse hoofdredacteur Roland Tameling.
Hoe is Autocar op je pad gekomen?
“Deze vraag kan ik het beste beantwoorden door het noemen van een naam: Robert van den Ham. Al vanaf het moment dat hij mijn hoofdredacteur werd bij Autoweek als opvolger van Tonie Broekhuijsen, hebben Robert en ik een unieke klik. Wanneer wij samen zitten, raken we op een bepaalde manier in een flow en ontstaan de gaafste plannen. Je mag gerust zeggen dat hij het beste in mij naar boven haalt: hij heeft me bij Autoweek al unieke kansen en veel vertrouwen gegeven waardoor ik mezelf op professioneel vlak enorm heb kunnen doorontwikkelen, en het was bijzonder inspirerend om met hem samen te kunnen werken. Toen hij afscheid nam bij AutoWeek hebben we praktisch gezworen dat we ooit weer met elkaar aan de slag zouden gaan. Toen ik eerder dit jaar vertrok bij Autoweek om mijn eigen bedrijfje Roads Multimedia op te starten, kwamen onze plannen op een even verrassende als logische manier bij elkaar. Robert wilde de licentie van het Britse Autocar naar Nederland halen en zit ook voor de verdere toekomst vol concrete doelen waar ik graag deel van uitmaak. Wat dat precies is, onthullen we later. Maar zo is het balletje gaan rollen en raakte alles in een stroomversnelling: ik wilde als zelfstandig ondernemer aan de slag en ook andere projecten kunnen omarmen en dat blijf ik doen, maar het is fantastisch om samen met Robert en de andere collega’s mijn tanden in Autocar te kunnen zetten.”
We willen een platform opbouwen waar je de meest eerlijke en transparante autotests van Nederland vindt
Wat zijn de voordelen van een blad in licentie?
“In het geval van Autocar is dat ten eerste de enorm goede naam die de Britse redactie heeft opgebouwd sinds 1896. Als oudste autoblad van de wereld is het een mediamerk van formaat, en de kwaliteit van de verslaggeving zorgt ervoor dat ze zeer goede contacten hebben en overal vooraan staan in de automotive industrie. Internationaal gezien zijn wij dus meteen onderdeel van een gerespecteerd instituut, dat ons gaat helpen met onze grote plannen. Dat brengt natuurlijk een verantwoordelijkheid met zich mee voor ons, maar stelt ons ook in staat om de vaak unieke producties van Autocar aan het Nederlandse publiek te kunnen presenteren. Die content is onderdeel van de licentie, dus dat is absoluut nog een groot voordeel.”
Je hebt autoweek bij Sanoma (jou wel bekend), Autovisie bij TMG, Carros, Classic Car, Top Gear magazine, GTO, is er nog ruimte voor nog 1 merk?
“Absoluut. Het is me opgevallen hoe veel mensen meteen vragen ‘wanneer het blaadje komt’, maar ons printmagazine is zeker niet onze voornaamste focus. We zetten veel meer in op activatie van het publiek door middel van evenementen en (online) content die anders is dan bij de bestaande merken. Daarbij speelt de ‘gewone Nederlander’ de hoofdrol, want de mensen die dagelijks vele duizenden kilometers rijden in hun eigen auto weten precies waar een model aan moet voldoen en zijn dus de échte experts. Iemand die nu – bijvoorbeeld – een Opel Insignia rijdt, kent de sterke en zwakke punten van die auto beter dan menig autojournalist en kan dus ook beter beoordelen of het nieuwe model inderdaad is verbeterd. Op die manier willen we een platform opbouwen waar je de meest eerlijke en transparante autotests van Nederland vindt, want je kunt zelf actief deelnemen. Ik ken geen autoblad dat dit zo actief doet als Autocar Nederland, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de inhoudelijke koers.”
En nee, we gaan dus niet zomaar het zoveelste autoblaadje op de markt brengen. Onze online kanalen – dus ook video – zijn enorm belangrijk
En hoe gaan jullie je onderscheiden?
“Dat is dus niet alleen door middel van het betrekken en activeren van het publiek, maar ook door de onderwerpen waar we ons op richten. Zo maakt autosport- en gamesspecialist Joe van Burik deel uit van ons team; hij weet alles van die werelden en deelt zijn kennis dan ook graag met onze volgers. Het is niet voor niets dat onze eerste échte activiteit een game-event was bij Bleekemolen Raceplanet in Amsterdam, waar we samen met e-sportsorganisatie ESL de nieuwe racegame Project Cars 2 lanceerden. Dat is echt anders dan anders, en dit gaan we volhouden door op regelmatige basis verrassende evenementen te organiseren waar onze volgers meer dan welkom zijn. Verder zetten we in op de breedte van onze mediakanalen: met Rick Winkelman maken we podcasts, we testen auto’s live op Facebook, werken samen met andere platforms en betrekken de lezer/kijker/volger zoveel mogelijk bij die activiteiten. Zo ga ik in oktober naar de internationale persintroductie van de nieuwe Seat Arona in Barcelona: niet langer sta ik alleen voor de camera, we gaan met een Nederlander die in de markt is voor een dergelijke auto. Is de Arona zo goed als Seat zegt en past hij bij de wensen van de échte koper? Dat is niet alleen spannend voor ons en voor het automerk dat meewerkt, maar levert ook hele boeiende, onderscheidende producties op.”
Waarom papier. Automotive leent zich toch beter voor video?
“Grappig, dat was precies mijn reactie toen Robert mij polste om samen te werken. En nee, we gaan dus niet zomaar het zoveelste autoblaadje op de markt brengen. Onze online kanalen – dus ook video – zijn enorm belangrijk en passen in het consumptiegedrag van ons publiek. Maar dat wil niet zeggen dat er geen plaats is voor print. Het papieren magazine, dat per november verschijnt, moet je zien als een extra genietmomentje. Even jezelf of een andere autoliefhebber verwennen met de mooiste offline producties die Autocar te bieden heeft; uit de Engelse versie, maar zeker ook met Nederlandse gezichten en verhalen. Reken op uitdagende fotografie, frisse rubrieken en verrassende keuzes in vormgeving, tekst/beeldverhouding en het materiaalgebruik, waardoor je toch elke maand weer benieuwd bent wat er in de nieuwe Autocar staat. Ook als niet-autofan.”
Roland Tameling was voorheen test- en chef redacteur van Autoweek bij Sanoma. De uitgever van Autocar is Robert van den Ham – voorheen uitgever bij Voetbal International en hoofdredacteur van Autoweek – en directeur/mede-eigenaar van uitgeverij Currus. In het voorjaar lanceert Currus Media de bijlage Classic & Sports Car als zelfstandige titel.