Zo deed Chantal’s blad het in de eerste maand

Het eerste exemplaar van Chantals’ magazine &C heeft ongeveer 95.000 exemplaren verkocht. Online bereikte andc.tv bijna 200.000 unieke bezoekers in dezelfde periode. Dat zijn mooie resultaten voor een beginnende magazine.

De resultaten over de eerste maand van &C werden bekend gemaakt door Sanne Visser, business director voor het merk (en voorheen van LINDA., red). Ze schreef op Linkedin dat ze trots was op de behaalde resultaten. Toch is het interessant om deze cijfers af te zetten tegen de cijfers uit de eerste maand van concurrerende mediaplatforms van Wendy van Dijk en Linda de Mol.

LINDA. bij de lancering in 2003

Bij navraag op de redacties kregen we voor LINDA. indrukwekkende cijfers te zien. De allereerste LINDA. verkocht precies 139.348 exemplaren in 2003. Het bereik van de eerste maand op LINDA.nieuws was 600.000 uniek. De online extensie van LINDA. ging in november 2013 over van Lindamagazine.nl naar Lindanieuws.nl.

Wendy bij de lancering in 2014

In december 2014 lanceerde Wendy van Dijk haar eigen mediamerk: Wendy Magazine en Wendy online. Ook zij scoorde mooie resultaten. Het eerste nummer verkocht 176.000 exemplaren. Onderdeel van dit succes was een combinatieverkoop met een eindejaarslot van de Staatsloterij. Zo’n 80.000 exemplaren gingen via deze koppelverkoop over de toonbank. Online bereikte wendyonline.nl een uniek bereik van ruim 451.000 unieke bezoekers in de eerste maand.

Conclusie

Het feit dat LINDA. betere resultaten laat zien verdient wel enige context. In 2003, toen de glossy voor het eerst op de markt kwam, was er al lange tijd geen nieuwe, grote medialancering geweest. Dat geldt natuurlijk ook voor de online resultaten. Linda.nieuws verscheen tien jaar na de lancering van het blad en toen genoot het mediamerk al een goede naamsbekendheid. Dit in tegenstelling tot de merken van Chantal en Wendy, die ‘from scratch’ begonnen aan hun crossmediale avontuur, in een tijd dat er erg veel medialanceringen waren. Volgens de MMA werden er in 2016 zo’n 200 nieuwe magazine merken gelanceerd (waarvan 150 eenmalig!).

Lees ook: Wat is het verschil tussen de bladen van Wendy, Chantal en Linda.