Dylan Haegens eerste YouTuber met een tijdschrift

Dylan Haegens lanceert magazine

Het fenomeen celebrity magazine kent weer een nieuwe editie: Dylan Magazine. Naamgever en bekende YouTuber Dylan Haegens lanceert vandaag zijn blad, speciaal gericht op een jongens en meisjes van 8 tot 15 jaar. Dylan Magazine wordt uitgegeven door Hearst. 

Dylan Haegens is een van de grootste Nederlandse YouTubers. Hij heeft 1,4 miljoen abonnees op z’n videokanaal en ruim 700.000 volgers op Instagram. Haegens timmert als Youtuber aardig aan de weg met stripboeken, kleding, merchandise en een bioscoopfilm. Haegens is bekend van vrolijke video’s en die teneur zal in het blad ook worden doorgezet.

Initiatief bij Hearst

Een van de initiatiefnemers van Dylan magazine is Sanne Groot Koerkamp, de huidige hoofdredacteur van Quest. Ze vertelt dat het idee afkomstig is van Hearst en dat zij samen met marketing manager Ilka Schreurs Haegens hebben benaderd. Ook hebben Groot Koerkamp en Schreurs de directie binnen Hearst weten te overtuigen met een ‘strak’ businessplan. “Daarna zijn we gaan onderhandelen met Dylan en zijn vriendin Marit, die het management van hun business doet. Ze werden hierin geadviseerd door merchandise manager Roger (die ook deels management doet van Max Verstappen en André Rieu). De eerste gesprekken waren precies een jaar geleden, dus dit ging niet over één nacht ijs”, aldus Groot Koerkamp. Ze vertelt dat Dylan en Marit betrokken zijn bij elke pagina van het magazine.

Durf te vragen

Het tijdschrift staat vol populaire lifestyle, toch heeft het ook een serieuze kant. Het blad hoopt psychische thema’s die spelen bij de jeugd bespreekbaar te maken. Issues, vragen, problemen en ervaringen die je als kind hebt (en soms heel groot kunnen lijken) worden op een humoristische, eigenzinnige en lichtvoetige manier aan de orde gebracht. Eerder was Haegens betrokken bij de stichting Durf te Vragen, die aandacht vraagt voor psychische problemen bij kinderen en jongeren. Dylan Magazine wil kinderen vooral laten lachen (om zichzelf) en raakt zonder zwaar te worden. Het houdt kinderen een spiegel voor op een unieke manier. Dylan laat op een heel persoonlijke manier en met veel humor zien dat ze zichzelf mogen zijn, en dat anders zijn juist heel leuk is. Het magazine geeft een kijkje in de wereld van Dylan en zijn vrienden. Dylan Magazine het eerste tijdschrift van een NL’se YouTuber.

Waarom print?

We vroegen Sanne Groot Koerkamp waarom er voor deze jonge doelgroep juist is gekozen voor print. “Waarom Print? Omdat ook kinderen, net als hun ouders, af en toe wel een offline moment kunnen gebruiken en verdienen. Omdat ouders het ook prettig vinden als hun kinderen even weer écht lezen, in plaats van naar een schermpje te turen. Omdat ik persoonlijk enorm geniet van de kunst van het bladen maken en zelf als kind ook al genoot van het lezen van bladen. En ik dat onze kinderen ook wil blijven laten ervaren. En omdat de verhalen die Dylan – via zijn stichting Durf te Vragen – te vertellen heeft een aandachtiger podium verdienen dan enkel video. Via dit blad kunnen we kinderen in aanraking brengen met psychische problemen van leeftijdsgenootjes die kunnen spelen als je jong bent en in een wereld leeft die gedomineerd wordt door social media en games.”

Dylan Magazine is vanaf vandaag te koop.