Facebook komt met een paywall voor artikelen

Facebook gaat starten met een nieuw verdienmodel voor uitgevers. Het gaat om een abonnementsmodel waarmee lezers tot 10 artikelen per maand gratis kunnen lezen. Wie meer wil, stuit op een pay wall. De eerste uitgevers in Amerika zijn benaderd en de dienst gaat waarschijnlijk oktober van start.

Facebook’s paywall wordt ontwikkeld op basis van de reeds bestaande Instant Articles. Dit zijn artikelen van uitgevers die worden gelezen binnen het Facebook-platform en die gebruikers dus niet via een link op de sites van media doen belanden. Instant Articles zijn artikelen die uitgevers dus direct op Facebook publiceren.

Geen eigen traffic

De dienst werd twee jaar geleden geïntroduceerd, in eerste instantie alleen voor negen grote Amerikaanse uitgevers. Vanaf april 2016 kan iedereen artikelen publiceren via Instant Articles. Veel uitgevers hebben met Instant Articles geëxperimenteerd. Hoewel uitgevers wel kunnen verdienen aan advertenties – die in de artikelen draaien – lopen ze direct verkeer naar hun eigen sites mis.

Eigen digitale abonnementen

Een veel gehoorde klacht van uitgevers over Instant Articles ging ook over het verliezen van de directe band met lezers en over de mogelijkheden om aan bezoek op de eigen site te verdienen door middel van pay walls of digitale abonnementen. Dit is de belangrijkste reden waarom Facebook nu begint met de introductie van een pay wall voor uitgevers.

Gebruikersdata

Het is nog niet bekend hoe Facebook de inkomsten gaat verdelen met uitgevers en in welke mate uitgevers kunnen beschikken over de gebruikersdata van hun Facebook-abonnees. Wel zeggen reeds benaderde uitgevers dat ze zelf de vrijheid hebben om te bepalen welke content gratis wordt aangeboden en welke content meetelt in het abonnements-model, zo meldt Digiday.