Jarige Libelle introduceert een Paywall

Libelle introduceert een paywall voor online content

op 13 april 1934 verscheen de allereerste editie van het tijdschrift Libelle. In 85 jaar groeide het weekblad uit tot een van de grootste mediamerken in Nederland. Op zoek naar een duurzame toekomst introduceerde Libelle in de afgelopen jaren verschillende extensies. In de zomer komt daar voor het eerst een Paywall bij een deel van de online content.

Libelle heeft in de loop van de jaren verschillende merkextensies toegevoegd aan het weekblad: agenda’s strips, puzzelboekjes, de Libelle Specials, Libelle Bookazines, de website libelle.nl, Libelle TV, verschillende Libelle nieuwsbrieven, waarvan de grootste 200.000 abonnee’s heeft en waarvan er één betaald is. En natuurlijk is er de jaarlijkse Libelle Zomerweek. Met alle kanalen bereikt Libelle maandelijks 4,3 miljoen vrouwen.

Introductie Paywall

In de zomer gaat Libelle een paywall introduceren voor premium online content. In de podcast ‘Komt een Blad bij de Dokter’, vertelt hoofdredacteur Hilmar Mulder over de plannen. Het is nog niet bekend of het een ‘harde’ of een ‘metered’ paywall wordt. “We starten in de zomer met een soft launch en daarna gaan we eerst experimenteren. We moeten leren en kijken wat wel werkt en wat niet. We willen natuurlijk niet meteen iedereen wegjagen!”

Premium online content

Mulder zegt dat ze een weg wil vinden om premium content niet zomaar weg te geven online. “Er moet bij lezers ook het besef komen dat niet alles online zomaar gratis is”. De redactie van Libelle gaat achter de paywall een combinatie aanbieden van nieuwe content en content uit het blad.