Iedere redactie zou het moeten doen, maar velen weten niet hoe je zoiets voor elkaar krijgt: werken met één team aan alle kanalen. Een crossmediale workflow, met een bijpassende crossmediaal contentkalender, voorzien van heldere productie-, publicatie- en distributieschema’s. En dat brengt rust op de redactie.
Veel redacties zijn in de afgelopen jaren gegroeid en hebben met de komst van nieuwe kanalen, ook nieuwe teams samengesteld. Het resultaat is dat er bij veel mediamerken naast een print redactie ook een redactie actief is voor online en social media. Herkenbaar? Dat zijn in het slechtste geval dus drie onafhankelijke teams met dito strategieën en werkprocessen. Het decentraal inrichten van deze redacties is niet efficiënt en staat een goede crossmediale werkwijze in de weg.
Crossmediale contentkalender
Je zou bij zulke redacties snel nieuwe werkprocessen moeten introduceren. We schreven eerder al over de samenstelling van de ideale crossmediale redactie en de aanpassingen die nodig zijn om van een plank naar een crossmediale contentkalender te gaan.
Neem nooit het kanaal als uitgangspunt
De basisgedachte in een crossmediale workflow is om bij het redactionele proces niet uit te gaan van het eindproduct (een artikel, blogpost of Instagram Story) maar om het verhaal centraal te stellen. Aan de aard van de content kun je als redactie kijken op welk kanaal het verhaal het beste tot uiting kan komen. Daarin is de kanaalkeuze dus altijd de laatste. Door te werken aan goede crossmediale formats kun je zo’n proces standaardiseren en ontstaat er (met alle formats bij elkaar) een crossmediale contentkalender.
Crossmediale formats ontwikkelen
Voor het ontwikkelen van crossmediale formats is het denken in good old rubrieken helemaal niet zo gek. Alleen denk je niet vanuit het eindproduct, maar vanuit het verhaal. Verzin verschillende manieren waarop je dit verhaal kunt vertellen, en kies daar ook de juiste kanalen bij. Niet alleen om het verhaal te brengen, maar ook om traffic naar een online bron te genereren. Dat doe je door content te atomiseren (het publiceren in verschillende atomen of delen).
Nieuwe training: Grip op je Crossmediale Werkproces
De digitale training: Grip op je Crossmediale Werkproces geeft deelnemers inzicht in hoe je een goed crossmediaal werkproces inricht. De training is gemaakt op basis van de theorie uit het boek ‘Content Playbook’ van Carolien Vader. In de training komt alles aan bod wat nodig is voor een crossmediaal werkproces met verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk. Van de organisatie van een crossmediale redactie en werkflow, tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en kalenders.
Inhoud van de training
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Introductie: ontwikkelingen in het medialandschap
- Team & werkzaamheden crossmediale redactie
- Werken met crossmediale formats
- Hoe werkt content atomisatie?
- Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
- Komen tot een crossmediale contentkalender
- Inzicht in tools voor plannen en samenwerken
Voor wie is de training?
De training ‘Grip op je Crossmediale Werkproces’ is speciaal ontwikkeld voor print redacties die meer online willen gaan werken, online redacties die een efficiëntieslag willen bereiken in hun werkproces en organisaties die steeds meer content inzetten voor marketing doeleinden (content marketing).
Praktische informatie
De training vindt plaats op dinsdag 15 juni 2021, van 9.30 tot 12.30 uur (uitlopend tot 13.00 uur). De training is digitaal en vanuit huis of kantoor te volgen via Zoom of Teams. Meer informatie en aanmelden kan op de trainingspagina →