Training over Grip op je Crossmediale Werkproces op 19 juni 2024

crossmedia crosmediale werkprocessen

Heb je een redactie waar over elk verhaal en over elke social media post wordt vergaderd? Dan mist er een goed crossmediaal werkproces op de redactie. Werken met één team aan alle kanalen met een goed lopend proces. Op de training: grip op crossmedia leer je alles over het organiseren van een interdisciplinaire redactie en een crossmediaal redactieproces.

Veel redacties zijn in de afgelopen jaren gegroeid en hebben met de komst van nieuwe kanalen, ook nieuwe teams samengesteld. Het resultaat is dat er bij veel mediamerken naast een print redactie ook een redactie actief is voor online en social media. Herkenbaar? Dat zijn in het slechtste geval dus drie onafhankelijke teams met dito strategieën en werkprocessen. Het decentraal inrichten van deze redacties is niet efficiënt en staat een goede crossmediale werkwijze in de weg.

Crossmediale contentkalender

Je zou bij zulke redacties snel nieuwe werkprocessen moeten introduceren. Daarin staat vast met welke vaste formats de redactie werkt en hoe verhalen ‘reizen’ langs alle kanalen. Maar ook hoe je als redactie de ROI )return on investment) op content kunt verhogen en hoe je meer bereik en engagement kunt krijgen voor jouw mediamerk.

Neem nooit het kanaal als uitgangspunt

De basisgedachte in een crossmediale workflow is om bij het redactionele proces niet uit te gaan van het eindproduct (een artikel, blogpost of Instagram Story) maar om het verhaal centraal te stellen. Wil je de ROI op content verhogen, dan worden verhalen zoveel mogelijk gerecycled over verschillende kanalen. Door te werken aan goede crossmediale formats kun je zo’n proces standaardiseren en ontstaat er (met alle formats bij elkaar) een crossmediale contentkalender.

Crossmediale formats ontwikkelen

Voor het ontwikkelen van crossmediale formats is het denken in good old rubrieken helemaal niet zo gek. Alleen denk je niet vanuit het eindproduct, maar vanuit het verhaal. Verzin verschillende manieren waarop je dit verhaal kunt vertellen, en kies daar ook de juiste kanalen bij. Niet alleen om het verhaal te brengen, maar ook om traffic te optimaliseren. Dat doe je door content te atomiseren (het gefragmenteerd en herhaald delen van content via digitale kanalen).

Nieuwe training: Grip op je Crossmediale Werkproces

De training: Grip op je Crossmediale Werkproces geeft deelnemers inzicht in hoe je een goed crossmediaal werkproces inricht. De training is gemaakt op basis van de theorie uit het boek ‘Content Playbook’ van Carolien Vader. In de training komt alles aan bod wat nodig is voor een crossmediaal werkproces met verschillende aspecten van de moderne uitgeefpraktijk. Van de organisatie van een crossmediale redactie en werkflow, tot het maken van een crossmediale publicatie- en distributieschema’s en contentkalenders.

Voor wie is de training: Grip op Crossmedia

Dee training Grip op crossmedia is voor (hoofd- en eind)redacteuren, journalisten, communicatiemedewerkers en content marketeers. eigenlijk iedereen die bezig is met het publiceren van verhalen en een beter inzicht wil hebben in hoe je zo’n proces efficient maakt.

Inhoud van de training

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Introductie: ontwikkelingen in het medialandschap
  • Team & werkzaamheden crossmediale redactie
  • Werken met crossmediale formats
  • Hoe werkt content atomisatie?
  • Hoe maak je vaste productie- en distributieschema’s?
  • Komen tot een crossmediale contentkalender
  • Inzicht in tools voor plannen en  samenwerken

Praktische informatie

De training vindt plaats op woensdag 19 juni 2024, van 10.00 tot 16.30 uur. De training wordt georganiseerd in Amsterdam (nabij het Westerpark) en is open voor individuele inschrijving.  Meer informatie en aanmelden kan op de trainingspagina →

0 replies on “Training over Grip op je Crossmediale Werkproces op 19 juni 2024”