Amnesty International lanceert de glossy Glamoria

Glamoria

De naam van de glossy doet vermoeden dat het om mode, luxe en lifestyle gaat. Alleen het laatste is waar. Glamoria laat zien hoe de erbarmelijke levensomstandigheden zijn voor de vluchtelingen in de Griekse opvangkampen.

Initiatiefnemers van de glossy zijn Amnesty International en creatief bureau Tosti Creative. Zij willen op deze manier meer handtekeningen verzamelen voor de petitie ‘Kijk niet weg‘. Die is inmiddels door meer dan 42.000 Nederlanders ondertekend.

Glamoria ziet er op het eerste oog uit als een leuke, gezellige glossy. Maar wie erin bladert, ontdekt al snel waar het in dit magazine écht om draait: de onmenselijke situatie waarin de bijna 16.000 vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren. Geweld, verkrachtingen, één wc voor gemiddeld 72 mensen en elke ochtend vier uur in de rij staan voor anderhalve liter drinkwater. Er zijn in de kampen zelfs kinderen die proberen zelfmoord te plegen.

Vierde winter

Jet van Nieuwkerk, Peter R. de Vries, Youp van ‘t Hek en vlogger Elise Boers werkten mee aan de inhoud. Boers besloot om een week lang vrijwillig mee te helpen in de vluchtelingenkampen op Lesbos, Kara Tepe en Moria. ‘De emotioneelste week van mijn leven’, zo vertelt ze in een interview. Met de glossy hopen de initiatiefnemers aandacht te vestigen op het enorme leed in de Griekse vluchtelingenkampen. “Zo verblijven er bijna 4.000 mensen in het kamp Vathi op Samos, terwijl dit maar berekend is op 648 mensen. De omstandigheden zijn er erbarmelijk en met de vierde(!) winter voor de deur wordt de situatie alleen maar erger”, vertelt Eduard Nazarski, directeur van Amnesty International Nederland, die onlangs nog Lesbos bezocht.

https://issuu.com/tosticreative/docs/glamoria/20

1.000 vluchtelingen naar Nederland

Glamoria is online te lezen via www.glamoria.nl en wordt daarnaast in diverse steden gedistribueerd. Inmiddels hebben meer dan 42.000 Nederlanders hun handtekening gezet onder de petitie. “Met al die handtekeningen willen we de Nederlandse regering ertoe bewegen om in actie te komen en in navolging van Portugal 1.000 vluchtelingen vanuit de Griekse eilanden op te nemen”, aldus Nazarski. “Glamoria drukt ons in deze feestmaand nog eens op de harde werkelijkheid. Op de enorme ramp die zich een paar duizend kilometer verderop voltrekt en waar we onze ogen niet voor mogen sluiten. Ik wil iedereen dan ook nogmaals oproepen om de petitie te ondertekenen op kijknietweg.nl.”

0 replies on “Amnesty International lanceert de glossy Glamoria”