Dit zijn de winnaars van de Mercurs 2016

LINDA. wint de Mercur Mediamerk van het Jaar en Vogue is uitgeroepen tot Magazine van het Jaar. Anne Marije de Vries Lentsch van Cosmopolitan is benoemd tot Hoofdredacteur van het Jaar. Opvallende winnaar is voor de oeuvreprijs: dit jaar geen persoon, maar een dienst: Blendle is winnaar van de Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines.

In het DeLaMar theater in Amsterdam zijn vanavond dé vakprijzen in de magazine media branche uitgereikt: de Mercurs. Het jaarlijkse gala staat niet langer in het teken van tijdschriften alleen. Dit jaar introduceerde de organisator MMA (Magazine Media Associatie) een nieuwe prijs: de Mercur Mediamerk van het Jaar: dé hoofdprijs voor een titel die op meerdere platformen opereert vanuit een 360 graden-visie en in z’n crossmediale strategie opvalt en slaagt.

Mediamerk van het Jaar: LINDA.

LINDA. (Mood for Magazines) wint de nieuwe hoofdprijs: Mediamerk van het Jaar. Het merk blinkt uit in z’n crossmediale aanpak en laat dat onder andere zien met de nieuwe app LINDA.tv, waarbij sterk wordt ingezet op videocontent.
Genomineerd: Libelle, VICE, Vogue en Quest.

Magazine van het Jaar: Vogue

Vogue (G+J Media) lanceerde verschillende edities dit jaar. Naast de reguliere glossy verscheen een woonspecial ‘Vogue Living’, een mannenblad ‘Vogue Man’ en een boek ‘Vogue the Book’. Hiermee bewijst het merk z’n kracht in print.
Genomineerd: Glamour, VARAGids, Volkskrant Magazine en Quest.

Hoofdredacteur van het Jaar: Anne Marije de Vries Lentsch

De Vries Lentsch heeft met Cosmopolitan (Hearst Netherlands) dit jaar vooral online een enorme groei doorgemaakt, mede dankzij de internationale strategie van Heart International, waarin de Nederlandse Cosmo als pilot-project fungeerde.
Genomineerd: Esther Goedegebuure van JAN, Leon Heuts van Filosofie Magazine, Makkie Mulder van delicious. en Karin Swerink van Vogue.

Lancering van het Jaar: Saar Magazine

Saar Magazine (Snippet Media) is het eerste online magazine dat de Mercurs voor lancering van het jaar meeneemt. Het magazine, getarget op vrouwen van 50+ voldoet niet aan de gebruikelijke conventies die gelden voor de meeste 50+-media.
Genomineerd: Libelle TV, See All This, Vogue Living, WOTH Wonderful Things.

Merkinnovatie van het Jaar: LINDA.tv

De tweede prijs voor LINDA. (Mood for Magazines) is voor de merkinnovatie van 2016. De app LINDA.tv is de beste innovatie die de magazine media branche in Nederland dit jaar heeft gezien. De cijfers zijn er ook naar: bijna 260.000 mensen gebruiken de app.
Genomineerd: Glamour Beautylovers, VPRO KOOS en Vrouw.nl

Artdirection van het Jaar: Volkskrant Magazine

De art direction van Volkskrant Magazine (de Persgroep Nederland) is verkozen tot de beste van 2016. Art director Jaap Biemans valt op door z’n creativiteit en vooral het feit dat het magazine wekelijks ‘from scratch’ wordt vormgegeven en niet verzandt in vaste stramienen. Hij won met z’n werk al meerdere internationale prijzen.
Genomineerd: Glamour, Nouveau, Oh-magazine en Zin.

Reportage van het Jaar: One World

In de reportage ‘Seks, Spionnen en Soldaten’ laat One World (Stichting NCDO) zien dat gedegen onderzoeksjournalistiek leidt tot verbluffende resultaten. De impact van deze reportage (Kamervragen, Wikileaks) heeft indruk gemaakt. Bekijk het hele verhaal hier.
Genomineerd: Cosmopolitan, Margriet, Me-to-We en National Geographic Magazine.

Marketingactie van het Jaar: Kek Mama

Kek Mama (Sanoma Media Netherlands) verzon afgelopen zomer de actie #ZonZeeStress, special getarget op de doelgroep: jonge moeders (met vakantiestress). Ludiek, grappig en met de nodige impact, vooral op social media.
Genomineerd: ELLE, Harper’s Bazaar, L’HOMO en One World.

BeLOFte van het Jaar: Pieter Zwart

                                                                         
De BeLOFte van het jaar wordt uitgereikt aan een vakgenoot aan het begin van z’n carrière, iemand die uitblinkt in creativiteit en innoverend vermogen. Pieter de Zwart werkt op de redactie van Voetbal International (WPG Media) en maakt opvallende sportanalyses op basis van data.
Genomineerd: Laura Ebbenhorst van Kek Mama, Kim Einder van Kidsweek en 7Days, Anneloes Nieuwenhuijse van LotteLust en Margreet van Schaijck van Cosmopolitan.

Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines: blendle

Tijdschriftenretailer van het Jaar: Bruna Gorinchem

Benieuwd naar alle bovengenoemde prijswinnende titels? Dan kun je het beste naar de Bruna in Gorinchem, een adres dat dit jaar wordt bekroond als beste retailer van 2016.

De jury

De jury bestond dit jaar uit: Franska Stuy (Franska.nl), Perre van den Brink (Vice), Swan Lian Kwee (Swan Design), Thijs Muller (Havas Media), Dolf Rogmans (Villamedia), Frank Volmer (Ster) en Carolien Vader (Bladendokter.nl). Harriët Schrier directeur Magazine Media Associatie is jury-secretaris.

0 replies on “Dit zijn de winnaars van de Mercurs 2016”