Wel of niet adverteren op Facebook

Facebook is voor steeds meer media een belangrijk manier om traffic te krijgen naar de site. En dan kan een klein advertentiebudget helpen om meer kliks en meer engagement te krijgen. Toch is adverteren op Facebook niet bij alle redacties ingeburgerd.

Het verschil in bereik met en zonder Facebook-advertenties is aanzienlijk. Voor een klein bedrag per bericht verdubbel je het organische bereik van online content. Niet gek dat veel grote titels veel content via social media extra promoten met advertentiebudget. Toch blijkt dat slechts 2% van alle redacties content dat consequent doen. Sterker nog: 25% van ondervraagden adverteert nooit via Facebook, 32% incidenteel en 41% maakt geregeld gebruik van de extra promotie op de Facebook-pagina, aldus een kleine rondvraag in het netwerk van bladendokter.nl.

Facebook adverteren

Meer bereik

In een overvol medialandschap waar verschillende mediamerken hard roepen om de schaarse aandacht van de lezer kan het wel of niet adverteren een verschil maken. Zeker omdat veel online extensies van mediamerken voor hun advertentie-inkomsten afhankelijk zijn van voldoende bereik.

De doelgroep bepaalt succes van content

Facebook biedt in technische zin alle mediamerken in gelijke mate de mogelijkheid om in contact te komen met hun doelgroep. Of je nu veel volgers hebt of juist heel weinig, via het algoritme (dat wordt beïnvloed door likes, shares en clicks) krijgt goede content meer zichtbaarheid dan slechte. Het succes in distributie van content is daarmee in feite in handen van de gebruikers. Door te adverteren kunnen redacties dit proces beïnvloeden.


In september start de Masterclass voor Hoofdredacteuren en Chefs-Redactie over online uitgeven en cross mediale strategie. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Interesse? Klik hier.

Beter bereik

Ook kunnen mediamerken veel gemakkelijker buiten de vaste groep volgers treden en specifieke content targeten op specifieke doelgroepen, onderverdeeld in leeftijd, locatie en interessegebied of op basis van ‘look a like’ kenmerken. Facebook weet veel van z’n gebruikers en als adverteerder kun je gebruik maken van deze kennis (lees kopen) om bereik via social media groter en van meer waarde te maken.

Facebookpixel

Ook is er in het onderzoek van bladendokter.nl een vraag gesteld of redacties werken met een Facebook pixel. Dat is een stukje code van Facebook redacties op hun eigen website kunnen plaatsen. Daarmee worden bezoekers die wel op de site van een mediamerk komen, maar de Facebookpagina nog niet liken, verzameld. Met deze data kun je dus heel gericht targeten met Facebook advertenties. 67% van ondervraagden hoofdredacteuren en chefs-redactie wisten van het bestaan van deze advertentie-mogelijkheid.

De enquete is gehouden onder 200 hoofdredacteuren en chefs-redactie uit het netwerk van bladendokter.nl. 44 respondenten hebben de enquete anoniem ingevuld.