Vrij Nederland vernieuwt

Vrij Nederland ligt vandaag met een gloednieuwe restyle in de winkel. Opvallend is de terugkeer naar het oude logo, uit de hoogtij dagen van het opinieblad. Het blad kiest een nieuwe koers.

Teruggaan naar het oude logo betekent gelukkig niet dat het blad ook weemoedig terugverlangt naar vroeger. Met het redesign lanceert VN ook een nieuwe formule en kanaalstrategie. Ward Wijndelts op VN.nl: “Voor mij staat de Shima (logoletter, red.) en de dominante wijze waarop we de letter presenteren symbool voor de verscherpte redactionele koers van Vrij Nederland: de ruimte nemen om de grote veranderingen op maatschappelijk en technologisch gebied te belichten.”

Vrijheid

‘Vrij geesten in een vrije ruimte’. Dat was het onderliggend idee achter de nieuwe vorm en koers. Wijndelts: “Thamar Luthart is de art-director die het concept bedacht.” Het oude en zeer herkenbare logo van VN is volgens de hoofdredacteur een klein decennium geleden weggedaan. “En ik heb nooit begrepen waarom. Het was een belangrijk punt voor me. De eerste vraag die ik stelde aan de uitgever bij mijn aantreden was hoe lang ik met die Helvetica door moest.” Het oude logo, in 1960 getekend door Karst Zwart wordt nu op het voorblad groot ingezet. “Met een lichte transparantie om het een geheel te laten worden”, aldus Wijndelts.

Concurreren met de krant

VN heeft het moeilijk. Het magazine heeft de afgelopen jaren veel van z’n lezers verloren. Van ruim boven de 100.000, eind jaren zeventig tot net onder de 20.000 nu. In een uitgebreid interview in de Volkskrant van 18 februari 2018, vertelde Wijndelts openhartig over de overlevingsstrijd van het opinieblad. De concurrentie komt vooral van kranten, die sinds de opkomst van de snelle nieuwsvoorziening op online en social media hun positie als nieuwsmedium zijn gaan weerleggen en nu vooral ook achtergronden en analyses brengen. De krant heeft zich gepositioneerd in de markt van de opinieweekbladen. En nu is het de beurt aan deze bladen om een nieuwe plek in de markt te zoeken.

Whatsapp abonnement

En dat doet VN. Het blad is niet langer een weekblad, maar verschijnt sinds 2017 elke maand in print. Ook introduceert het magazine nieuwe abonnementsvormen, zoals een digitaal abonnement en een Whatsapp-dienst, waarbij je dagelijks één artikel (soms ook een video of een podcast) krijgt toegezonden.
Wijndelts: “Het afgelopen jaar heeft de redactie ideeën van lezers verzameld en bedacht hoe we onszelf en jullie kunnen uitdagen om vrij van geest te blijven. Vanaf nu is onze ambitie eenvoudig samen te vatten: elk artikel, elke podcast en elke video gaat in essentie over de grote maatschappelijke en technologische veranderingen van deze tijd. Incidenten, brandjes, gebeurtenissen van alledag mogen aanleiding vormen, maar in wat we schrijven, opnemen en filmen streven we ernaar om grote, onderliggende stromen bloot te leggen.”