Vogue komt naar Nederland

Het gerucht waart al een tijdje rond. Donderdagavond bevestigde Fiona Hering het in RTL Boulevard: er komt een Nederlandse versie van Vogue Magazine. G+J zal de Nederlandse editie van het magazine der magazines uitgeven en Karin Swerink (oprichtster en hoofdredacteur Glamour) stuurt de redactie aan. Over andere medewerkers is nog niets bekend. Ook is onbekend wanneer de eerste editie zal gaan verschijnen.

Vogue March 2011

Nederlandse twist?
De grote vraag is natuurlijk op welke manier Karin Swerink de stijlbijbel een Nederlandse twist gaat geven. Wanneer we het wereldwijde portfolio van Vogue bekijken, valt op dat iedere editie zijn eigen DNA profiel heeft. 

 

Vogue op iPad360 graden publishing

Vogue heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van digitaal uitgeven. De Amerikaanse website onderging in 2010 een volledig redesign, waarna de traffic met 600% toenam. Een prestatie waarvoor Anna Wintour afgelopen zomer een Webby in ontvangst mocht nemen. De 360 graden publishing strategie van Vogue bestaat verder uit de Voguepedia, een aantal exclusieve iPad edities, een influencers netwerk op Facebook en het wereldwijde event fashion night out. In Nederland is Vogue.nl voorlopig nog even geclaimd door ‘club Vogue’, een uitgaansgelegenheid in Hengelo.

 

Moeilijke markt

Het is opvallend dat Vogue pas in 2012 de Nederlandse markt betreedt. Sanoma Media heeft in het verleden al eens de wens uitgesproken Vogue in Nederland uit te geven. Dit is echter nooit realiteit geworden. De Nederlandse markt lijkt dan ook te klein om een exclusief fashionmagazine te laten renderen. Zo sneuvelde in 2009 na vijf jaar strijden het prachtige blad La Vie en Rose wegens achterblijvende resultaten. Het beperkte taalgebied houdt de oplage verhoudingsgewijs te laag. Dit drukt de advertentietarieven in een toch al moeizame advertentiemarkt. Tegelijkertijd is de paginaprijs van een dergelijk magazine door  de productiekosten van high end modereportages logischerwijs juist hoog. Met de komst van Vogue zien vooral LINDA. en Elle de concurrentie in het schap toenemen.

Schermafbeelding 2013-03-13 om 21.56.33