Trend: personality magazines en eenmalige uitgaven

Vroeger was een magazine een periodiek. Je had maar een paar variaties: weekblad, maandblad, kwartaalblad. Met de komst van personality magazines, eenmalige uitgaven, religlossy’s en gelegenheidsbladen is het hek van de dam. Het magazine blijkt een krachtige tool in marketing en (personal) branding.

LINDA. & Co
Personality bladen maakte in 2003 hun inreden in ons land met de lancering van LINDA. Nieuw was het niet: in Amerika verscheen al sinds 2000 het blad O, van Oprah Winfrey en de Living, het lijfblad van Martha Stewart stamt uit 1990. Na de lancering van LINDA. volgden in rap tempo andere BN’ers met hun eigen magazine: extensies van LINDA. zoals MATTHIJS., GULLIT. en DONALD. De daarop verschenen YOUP, als persiflage. Ook Rick Felderhof, Catherine Keyl en Maarten van Rossem volgden. Alleen de laatste titel is nog in omloop. Catherine en Rick gooiden na enkele nummer de handdoek al in de ring. In Vlaanderen liggen de bladen van Goedele Liekens, en Jean-Marie Pfaff in de kiosk. Inmiddels heeft Patricia Paay een digitaal magazine, heeft Kroonprins Willem Alexander er een gekregen, heeft Wubbo Ockels een wetenschapsspecial gehad en blunderde minister Gerda Verburg met de veel omstreden landbouw Glossy (in verkiezingstijd) De Gerda. Binnenkort lanceert Leco van Zadelhoff z’n eigen make up blad.

One night stand
Sinds het succes van het personality magazine is het hek van de dam wat betreft de magazine mores. Was het vroeger belangrijk om een belangrijke en langdurige relatie met de lezers op te bouwen, kiezen veel uitgeverijen soms juist voor een one night stand.  Eenmalige uitgaven zijn erg populair. Ze worden gelanceerd rondom een bepaalde gebeurtenis, als marketing tool of als lucratieve onderneming als er sprake is van een grote achterban. Het magazine van The Voice of Holland, dat daags na de veel bekeken finale werd gelanceerd is daarvan een goed voorbeeld. Ook het DWDD magazine, naar aanleiding van het vijf jarig bestand. Nog een voorbeeld: Youp van ’t Hek bracht het blad Help, als klaagzang en directe aanval op de wanpraktijken bij telefonische helpdesks. Ook de cultuursector doet aardig mee. Het letterkundig museum lanceerde de glossy Letter en het Nationaal Ballet brengt binnenkort Vive la Danse, om haar vijtig jarige verjaardag te vieren.

Halleluja!
De religlossy speelt in op de twee eerder genoemde trends: het personality magazine en de eenmalige uitgave. De Calvijn verscheen in 2009 ter gelegenheid van het 500ste geboortejaar van de Fransman. Inhoudelijk speelde het blad in op het hedendaags calvinisme. Antoine Bodar, de rooms katholieke priester die vaak op tv verschijnt lanceerde in januari 2011 z’n glossy. Beide bladen zijn overigens afkomstig van dezelfde uitgeverij. De nieuwste loot aan hun tak is de glossy Maria. Net als de Calvijn is dit blad gekoppeld aan een tentoonstelling, die tot november loopt in Museum Flehite. Maria is overigens eerder verschenen als tijdschrift. De KRO heeft in 2010 een vrouwenblad uitgegeven met dezelfde titel. Het was een lifestyleblad voor Katholieke vrouwen. Maar na tegenvallende advertentie-inkomsten en trammelant met het commissariaat van de Media is daar vroegtijdig de stekker uit getrokken.

3 replies on “Trend: personality magazines en eenmalige uitgaven”

Comments are closed.