The Daily Skimm: Nieuws in een nieuw jasje

The Skimm oprichters Danielle Weisberg en Carly Zakin

Een van de snelst groeiende media van dit moment is The Daily Skimm, een Amerikaanse email nieuwsbrief voor millennials over het nieuws. Vernieuwd aan het medium is het inzicht dat veel mensen weinig tijd hebben om het nieuws te volgen. The Daily Skimm geeft lezers de belangrijkste feiten in een notendop, en met een dosis relativerende humor. 

De twee journalisten Danielle Weisberg en Carly Zakin waren beiden eind twintig toen zij hun baan bij NBC verlieten om tijd en energie te steken in hun nieuwe start-up. The Skimm is vooral opgericht uit het idee dat het lezen van nieuws veel tijd vraagt. Wie echt bij wil blijven, heeft er met het nieuws een hobby bij. En vooral dat grote groepen mensen hiervoor noch de tijd, noch de interesse hebben.

Quotes en feitjes

The Skimm probeert abonnees op de digitale nieuwsbrief The Daily Skimm een handreiking te geven door belangrijke nieuwsberichten in korte alinea’s uit te serveren. Per dag zijn dat er zo’n vijf, gelardeerd door wat leuke quotes en feitjes. The Daily Skimm heeft als ondertitel: ‘We make it easier to be smarter.’

Weinig tijd en overzicht

Weisberg en Zakin zien in hun huidige generatie een toenemend probleem. Veel jonge mediaconsumenten raken verloren in de tsunami van media en informatie. Ze weten slecht de weg, vinden het moeilijk om prioriteiten te stellen en hebben te weinig tijd om bij te blijven. Dat ligt vooral aan de manier waarop de traditionele nieuwsmedia te werk gaan. Ze gaan er vanuit dat mensen bij ontwikkelende verhalen op de hoogte blijven en dat ze de tijd nemen om de achtergronden en invalshoeken te lezen. Wie daar niet toe bereid is, zal achterblijven.

Too long; didn’t read

De term TL;DR – too long; didn’t read – is een bekend verschijnsel onder millennials. De jonge mediaconsumenten hebben weliswaar de intelligentie om uitgebreide nieuwsverhalen te begrijpen, maar niet het uithoudingsvermogen om ze te consumeren. De attention span van nieuwsconsumenten wordt met de jaren korter. En de traditionele nieuwsmedia gaan niet mee in deze trend.

7 miljoen abonnees

Groot nieuws voor de redactie van The Daily Skimm, want eind oktober maakten zij bekend dat er inmiddels 7 miljoen nieuwsbrief-abonnees zijn. Lees meer bij thecut.com →

0 replies on “The Daily Skimm: Nieuws in een nieuw jasje”