Steeds meer mentaliteit in media

Margriet voert actie

LINDA. deed het eerder: nummers waarmee maatschappelijke thema’s voor het voetlicht worden geplaatst. Om lezers vervolgens op te roepen om gezamenlijk in actie te komen. Nu komt ook Margriet met een feel-good actie.

“In een tijd waarin onze maatschappij lijkt te verharden, kan een eenvoudig en attent gebaar zó veel betekenen”, schrijft Leontine van den Bos, hoofdredacteur van Margriet in het voorwoord van haar Kerstnummer. Met de actie #ikgeefomje voert het mediamerk actie en roept het lezers op om mee te doen. Het doel: om Nederland vriendelijker en warmer te maken.

Klein gebaar

De campagne #ikgeefomje vraagt Margriet-lezers om wat vaker iets liefs te doen voor een ander. Die aandacht zit ’m vooral in kleine dingen. Van een gesprek aanknopen of het delen van een maaltijd tot het tuinpad aanvegen of samen een uitstapje maken. In het Kerstnummer zitten stickervellen waarop de hashtag staat, zodat lezeressen deze op cadeautjes, bossen bloemen of dat pannetje soep kunnen plakken. Wie de hashtag deelt op social media, kan een prijs winnen.

Blad op de barricade

Is het een trend? Mentaliteit in media, het blad op de barricade? Volgens Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van LINDA. wel. De redactie van LINDA. maakte eerder al nummers rondom maatschappelijk thema’s zoals huiselijk geweld, obesitas en online shaming. Van der Bijl: “Wij zijn zo groot. Ik vind dat je de macht of de invloed die je daarmee hebt ook moet inzetten voor maatschappelijke thema’s en debat. We hoeven ons niet overal mee te bemoeien. Maar soms denken we op de redactie: hier moet iets gebeuren, of hier vinden wij wat van. Het is de maatschappelijke verantwoordelijkheid die wij als mediamerk nemen.”

LINDA brengt mentaliteit in media

Zachte waarden

Ook Leontine van den Bos onderschrijft dit: “Margriet is op een positieve manier maatschappelijk betrokken en geeft aandacht aan ontwikkelingen die ons allemaal aangaan. En een van die ontwikkelingen is de verharding van de samenleving. Het lijkt soms alsof zachte waarden als medemenselijkheid, vriendelijkheid en empathie achterhaald zijn. Met de actie #ikgeefomje wil Margriet het belang van deze waarden juist benadrukken.”

Een beter zelfbeeld

Ook Glamour doet een duit in het zakje. Hoofdredacteur Anke de Jong vertelt: “Afgelopen jaar was een van mijn doelen om met Glamour vaker een statement te maken, om onze stem te laten horen. We hebben een mega groot bereik, dat brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Zo hadden we tijdens de Glamour Health Challenge een grote samenwerking met plus size model Ashley Graham om te laten zien dat het wat betreft gezondheid en zelfvertrouwen niet draait om een sixpack maar om goed in je vel zitten. In ons Love-issue stonden op onze jaarlijkse vrijgezellenlijst (vrijgezellen met wie je meteen kan daten via glamour.nl) voor het eerst ook gays. En in november lanceerden we met alle Glamours wereldwijd een nummer dat 100% door vrouwen is gemaakt.”

De tijd in tijdschrift

Volgens van der Bijl speelt er ook een tweede overweging. “Mediamakers zijn altijd bezig met wat er gebeurt en wat er speelt. Het is onze taak om te reflecteren op deze tijd. En wij merken dat mensen meer behoefte hebben aan een uitgesproken mening, aan discussie en debat. Veel meer dan, zeg 10 jaar geleden.”
Het is een internationale trend, die zich al een tijdje aan het manifesteren is. Opvallend is bijvoorbeeld de komst van politiek-kritische artikelen bij Teen Vogue, een magazine dat voorheen alleen over mode en lifestyle schreef.

Missie geslaagd

Van der Bijl vindt dat wij leven in een gefragmenteerde wereld waar verdeeldheid het wint van een gevoel van gezamenlijkheid. Terwijl consumenten juist meer betrokkenheid zoeken. “Dat, zo voelen wij, hoort bij deze tijd. Als redactie agenderen we dit. LINDA. is niet politiek, of bijster feministisch, maar het merk vertegenwoordigt wel een grote groep van vrouwen met als grote gemene delen het gezonde verstand. Als wij – samen met onze lezers – kunnen bereiken dat er mensen aan het nadenken worden gezet of dat er vooroordelen sneuvelen, dan is onze missie geslaagd.”

#Metoo

Op de redactie van LINDA. is de discussie over een nieuw thema voor 2018 al weer flink losgebarsten. De discussie rondom #metoo is aanleiding om een zoektocht te starten naar de manier waarop mannen en vrouwen nu met elkaar verder moeten. Van der Bijl: “#Metoo is nog maar het begin van een nieuwe realiteit. Kunnen we nog wel flirten? En wat doen we met het grijze gebied tussen ‘door de beugel’ en ‘over de grens’? Het is een tijd om vragen te stellen. De antwoorden, die komen wel en uiteindelijk de nieuwe regels.”

0 replies on “Steeds meer mentaliteit in media”