Social media voor mediamensen

Bladendokter_SocialMedia.001‘Medewerkers zijn ons meest gewaardeerde bedrijfsbezit’, dat hoor je managers wel eens zeggen. Als dat zo is, dan kun je de social media-activiteiten van medewerkers gebruiken voor de gezamenlijke branding van de uitgeverij of het mediabedrijf waar ze werken.

Marketing op social media is niet altijd op z’n plaats. Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram zijn per definitie kanalen waar interpersoonlijke communicatie overheerst. Berichten van bedrijven wegen net zo zwaar als de berichten van de gebruikers ervan. Onafhankelijk van het feit of deze berichten positief of negatief zijn. Daarom kan de betrokkenheid van medewerkers als brand ambassador op social media een positief effect hebben op de merkbeleving online.

Benaderbaar en menselijk
Wanneer medewerkers op persoonlijke titel hun expertise, ervaringen en interesses delen, dragen ze bij aan de algehele indruk van het bedrijf waar ze werken. Social media zijn plat en transparant. Dat zijn bedrijven niet, ze zijn gesloten en hiërarchisch. Toch wil een toenemend kritische consument weten wat er bij (media)bedrijven gebeurt. Door inzicht te geven wie daar werken, wat ze doen en waarom ze doen, wat ze doen, kunnen medewerkers helpen om organisatie meer benaderbaar en menselijker te maken.

Vintage_socialMedia.00125% productiever door social media
De grootste uitdaging voor bedrijven is de perceptie dat social media afleidend en tijdrovend zijn. Maar onderzoek van McKinsy wijst uit dat social media gebruik voor kenniswerkers juist leidt tot een hogere productiviteit. Social media vervangen steeds vaker traditionele informatie- en communicatiestromen en kunnen werkprocessen binnen mediabedrijven tot wel 20% tot 25% effectiever maken.

Verder delen
Medewerkers kunnen via social media actief deelnemen aan discussies die gaan over ontwikkelingen binnen het werkveld of vakgebied. Social media stellen gebruikers in staat om nieuwe ideeën op te doen en hun netwerk uit te breiden. Ook is het de perfecte tool voor medewerkers om bedrijfscontent te delen en verder te verspreiden binnen hun eigen netwerk.

Context aan content
Het is wel belangrijk om medewerkers in dit proces te begeleiden. Willen ze bijdragen aan de branding, dan is het slim als ze hun huidige werkgever benoemen in de biografieën op LinkedIn, Twitter en Facebook. Dit gebeurt nu vaak niet omdat richtlijnen hierover ontbreken. En juist de openbaarheid omtrent de werkomgeving en expertise geeft ook een betere context aan persoonlijke berichten. Verder moeten medewerkers natuurlijk ook goed begrijpen wat ze wel (bedrijfscontent) en wat ze niet (bedrijfsresultaten) mogen delen.

Bladendokter_SocialMediaRichtlijn.001Krachten en kansen
Het is voor bedrijven belangrijk om medewerkers te trainen in het gebruik van social media. Inzicht in de krachten, kansen en valkuilen van de verschillende kanalen zal ze helpen om effectiever te communiceren. Net als richtlijnen waarin staat wat ze wel en niet mogen doen. Het uitgangspunt is het vertrouwen van een werkgever richting medewerkers om het bedrijf persoonlijk te vertegenwoordigen, dat gebeurt immers offline ook. Maar goede richtlijnen hebben tot doel om misbruik en misverstanden tegen te gaan.

Training
Bladendokter Carolien Vader heeft speciaal voor mediabedrijven en uitgevers een training ontwikkeld voor medewerkers en hun rol als brand ambassador op social media. Hierin ligt de nadruk op zowel personal branding van de professionals als op de branding van hun werkomgeving. De training wordt op verschillende niveaus gegeven om aan te sluiten bij de ervaring de toehoorders.

Social media richtlijnen
Voor elke uitgever of mediabedrijf worden social media richtlijnen ontwikkeld die aansluiten bij de wensen van de opdrachtgever. Deze richtlijnen haken aan op bedrijfscultuur, communicatiestrategie en organisatiewaarden. Deze worden in de trainingen verwerkt.

Meer weten over de training. Neem contact op.

0 replies on “Social media voor mediamensen”