Sanoma schrapt 2 titels bij Kinderbladen

Het magazine Groter Groeien en het tijdschrift Ook houden op te bestaan, dat meldde CCO print Henk Scheenstra gister via Twitter. Zijn tweets: “Treurige dag vandaag. OOK stopt. Het blad was aan het einde van zijn levenscyclus. Groter Groeien stopt ook. De restyling is mislukt. In het opvoedbladensegment houden we een leidende positie, en door deze maatregel kunnen we verder focussen in dit segment. Focussen doen we op onze sterke merken en digitale innovaties in Parenting domein.”

Volgens een woordvoerder van Sanoma Media staat deze saneringsronde los van de in november aangekondigde reoganisatie bij Sanoma. Toen sprak Dick Molman tijdens een interne bijeenkomst over het feit de noodzaak tot bezuinigingen. Villamedia schreef: “Volgens Molman zijn ze nodig omdat ‘donkere wolken’ zich boven het bedrijf hebben samengepakt. Print heeft ‘een flinke tik’ gehad; de omzet uit advertenties loopt blijvend terug en de oplages dalen steeds harder.”

Tegenvallende cijfers
Sanoma geeft weinig informatie over de redenen waarom de titels stoppen. Ook op de site van Groter Groeien en Ook is niets te vinden. De woordvoerder van Sanoma benadrukte dat beide titels al een tijdje kampte met slechte cijfers. Groter groeien, een blad dat in 2010 grondig werd gerestyled, kende een terugval in betaalde oplage van 44.000 naar 26.000 in de afgelopen twee jaar.

Geen blijvertje
Over het blad Ook, een magazine voor opa’s en oma’s, schreef Scheenstra dat het blad het einde van z’n levenscyclus heeft bereikt. De titel heeft het nooi echt denderend gedaan. De hoogste oplage schommelde tegen de 41.000 verkochte oplage. Inmiddels is dit aantal gezakt tot 25.000. Niet genoeg voor Sanoma om met de titel verder te willen. De woordvoerder: “Het blad kampt al jaren met een lage oplage. Het wordt voornamelijk cadeau gedaan aan mensen die voor het eerst opa en oma worden. Maar er worden maar weinig abonnementen daadwerkelijk verlengd.”

One reply on “Sanoma schrapt 2 titels bij Kinderbladen”
  1. Wij, beheerders van website cadeauvoorOma.nl, gaan de titel ‘Ook’ zeker missen. Een proefabonement was inderdaad een erg populair cadeau voor verse Oma’s.

    Als één van u een soortgelijke titel onder de aandacht wil brengen, neem dan contact met mij op!

Comments are closed.