Podcast: Jaap Biemans over artdirection en mooie covers

In deze podcast praten we met Jaap Biemans. Hij is de prijswinnende art director van Volkskrant Magazine en geniet internationaal veel aandacht onder zijn geuzenaam: coverjunkie. Op zijn blog en via Instagram verzamelt hij covers van de mooiste magazines over de hele wereld en daarmee vertelt hij het verhaal van de evolutie die print media aan het maken is in dit internettijdperk. Hij is een sterke voorvechter van print (en let wel: mooi vormgegeven print) en daar gaat deze podcast met Jaap Biemans over.

Een van de tips die jaap geeft is de volgende; hij komt vaak op redacties waar er gewerkt wordt met een aantal cover wetmatigheden: een blond model, die je aankijkt. En de kleur groen werkt niet. Jaap is er klaar mee (en wij zijn het erg met hem eens), alle covers in de Nederlandse schappen lijken op elkaar. Wil je als blad wel opvallen? Negeer de wetmatigheden. Of nee, beter. Doe het tegenovergestelde.

 

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud

 

#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait
#2: Geld verdienen met content
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.