Podcast: Jaap Biemans over artdirection en mooie covers

In deze podcast praten we met Jaap Biemans. Hij is de prijswinnende art director van Volkskrant Magazine en geniet internationaal veel aandacht onder zijn geuzenaam: coverjunkie. Op zijn blog en via Instagram verzamelt hij covers van de mooiste magazines over de hele wereld en daarmee vertelt hij het verhaal van de evolutie die print media aan het maken is in dit internettijdperk. Hij is een sterke voorvechter van print (en let wel: mooi vormgegeven print) en daar gaat deze podcast met Jaap Biemans over.

Een van de tips die jaap geeft is de volgende; hij komt vaak op redacties waar er gewerkt wordt met een aantal cover wetmatigheden: een blond model, die je aankijkt. En de kleur groen werkt niet. Jaap is er klaar mee (en wij zijn het erg met hem eens), alle covers in de Nederlandse schappen lijken op elkaar. Wil je als blad wel opvallen? Negeer de wetmatigheden. Of nee, beter. Doe het tegenovergestelde.

 

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.