Podcast: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO-Gids

In een tijd dat de oplages van omroepbladen zo’n beetje het hardste kelderen van allemaal, zit de sfeer er bij de redactie van de VPRO-gids nog goed in. De VPRO-Gids verliest z’n achterban een stuk langzamer dan de concurrerende omroepbladen en bovendien richt de Gids z’n blik liever vooruit. Op de toekomst.

Hoofdredacteur Hugo Blom vertelt in deze podcast over de zoektocht van de VPRO Gids naar een blijvende relevantie in het sterk veranderende medialandschap. De Gids kent een trouwe lezersgroep, die zo langzaam aan – het magazine bestaat 90 jaar – vergrijsd. Jongeren hebben minder behoefte aan een gids in print, maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan de gids-functie die de redactie van de VPRO dagelijks drijft. Zeker in een tijd waarin content als een lawine over mediagebruikers wordt uitgestort is het gidsen en duiden nu belangrijker dan ooit.

De VPRO is druk bezig met de zoektocht naar nieuwe manieren om de achterban te dienen en lanceerde onlangs de app Koos en een bijbehorende chatbot, die gebruikers dagelijks voorziet van kijk-, lees- en luistertips. In het najaar volgt de app van VPRO cinema om gebruikers door het enorme aanbod van films en series heen te loodsen.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud

 

#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait
#2: Geld verdienen met content
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.