Podcast: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO-Gids

In een tijd dat de oplages van omroepbladen zo’n beetje het hardste kelderen van allemaal, zit de sfeer er bij de redactie van de VPRO-gids nog goed in. De VPRO-Gids verliest z’n achterban een stuk langzamer dan de concurrerende omroepbladen en bovendien richt de Gids z’n blik liever vooruit. Op de toekomst.

Hoofdredacteur Hugo Blom vertelt in deze podcast over de zoektocht van de VPRO Gids naar een blijvende relevantie in het sterk veranderende medialandschap. De Gids kent een trouwe lezersgroep, die zo langzaam aan – het magazine bestaat 90 jaar – vergrijsd. Jongeren hebben minder behoefte aan een gids in print, maar dat betekent niet dat er geen behoefte is aan de gids-functie die de redactie van de VPRO dagelijks drijft. Zeker in een tijd waarin content als een lawine over mediagebruikers wordt uitgestort is het gidsen en duiden nu belangrijker dan ooit.

De VPRO is druk bezig met de zoektocht naar nieuwe manieren om de achterban te dienen en lanceerde onlangs de app Koos en een bijbehorende chatbot, die gebruikers dagelijks voorziet van kijk-, lees- en luistertips. In het najaar volgt de app van VPRO cinema om gebruikers door het enorme aanbod van films en series heen te loodsen.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.