Podcast: Geld verdienen met content

Het is ‘the million dollar question’. Hoe verdien je als uitgever geld aan content? Het model met losse verkoop en abonnementen staat op losse schroeven. Zeker als het op snel nieuws aankomt. In de tweede aflevering van de Podcast: ‘Komt een blad bij de dokter’ bespreken we alternatieve verdienmodellen voor uitgevers.

Veel uitgevers zijn terughoudend om te investeren in nieuwe, digitale strategieën zonder goed zicht op een helder verdienmodel. Zijn mediaconsumenten bereid om te betalen voor digitale contant? En zo ja, zijn er alternatieven voor pay walls en abonnementen? Ja: de eerste experimenten met alternatieve inkomsten voor uitgevers dienen zich aan.

Komt een blad bij de dokter #2: geld verdienen met content

Abonneer op Itunes Luister op Soundcloud

 

In de podcast bespreken we een aantal onderwerpen. Hier vind je de links voor meer informatie:

  • Peter Sunde, oprichter van The Pirate Bay, start een betaalde adblocker, die geld verdeeld naar eerlijk mediagebruik. Flattr.com
  • Alexander Klöpping en Jeff Jarvis spraken tijdens The Next Web over betalen voor content, onder andere via Pay walls.
  • Facebook overweegt een fooien pot zodat gebruikers – naast een like – ook hun blijken van waardering kunnen uiten in cash.
  • Zo vraagt de Texas Tribune gebruikers van de site om steun.

Beluister ook de eerste aflevering van ‘Komt een blad bij de dokter’. Een podcast over de zoektocht naar creativiteit in een wereld vol clickbait.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.