Podcast: over clickbait en de zoektocht naar creativiteit

“Moeite en aandacht zullen zich uiteindelijk uitbetalen.” Deze uitspraak van Anna Wintour raakte de juiste snaar op de redactie van Bladendokter.nl. En we bespraken een relevant onderwerp voor veel redacties in onze eerste podcast: de zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.

Abonneer op Itunes Luister op Soundcloud

De aanleiding

Anna Wintour, creatief directeur van uitgever Condé Nast, vertelde op een congres in Cannes op 21 juni over de zoektocht van haar uitgeverij naar creativiteit in een wereld vol clickbait. Ze zei: “Alles is te snel, alles is te onzeker. We staan dichter bij onze doelgroep dan ooit, dankzij technologie en er is meer informatie dan we aankunnen. Hoe ga je hiermee om? Hoe betrek je een doelgroep en blijf je tegelijkertijd relevant en origineel? Het is een zoektocht die veel media maken.”

Het grote vraagstuk

Wintour spreekt voor veel mediamerken als ze zegt: “We worstelen met deze vragen. Hoe kan een uitgeverij als Condé Nast zich nog onderscheiden in dit digitale tijdperk? We hebben een indrukwekkende stal vol ‘high profile’ magazines, een enorme oplage, en het meest iconische talent op het gebied van tekst en beeld. En toch moeten we het opnemen tegen: ’10 opmerkelijke feiten over Donald Trump’s haar’ of ’15 onweerstaanbare foto’s van katten met overgewicht’.

De praktijk

Ze heeft een punt. Online media worden gedomineerd door zogeheten ‘clickbait’, content die opvalt door z’n verleidelijke koppen en oppervlakkige inhoud. Er worden allerlei verleidingsprincipes uit de kast gehaald om mensen vooral via Facebook op links te laten klikken. Redactionele processen lijken tegenwoordig steeds meer in te spelen op het behalen van traffic, op het bespelen van de juiste algoritmes. Dat gaat verder dan sturen op inhoud en op het brengen van waarde voor de lezer (beluister de podcast, daarin leggen we een aantal van deze verleidingsprincipes uit).

Het antwoord

“Je publiek tegemoet komen, betekent niet dat je het redactionele proces om de juiste SEO en Facebook algoritmes moet vouwen”, legt Wintour uit. “Ten eerste: iedereen doet het. Het is fantasieloos. Het is ouwe koek. Ja, het klopt dat veel mensen online snel zijn afgeleid. En dat heeft geresulteerd in het feit dat veel redacties hun digitale ambities hebben opgegeven. Dat is een grote inschattingsfout. Zo hebben we zelf een vicieuze cirkel gecreëerd waardoor lezers online nog sneller afhaken. Wij vinden dat creativiteit betekent dat je nadenkt over het leven van mensen uit de doelgroep en de manier waarop je daar een connectie mee maakt. Je moet de lat hoog leggen. Moeite en aandacht zullen zich uiteindelijk uitbetalen op de langere termijn. Er is geen ‘shortcut’ naar creativiteit”, besluit Anne Wintour.

De discussie

We zijn op de redactie een podcast gestart waarin we geregeld zaken bespreken rondom onderwerpen die spelen bij redacties. Soms naar aanleiding van nieuws (zoals de toespraak van Anna Wintour), ontwikkelingen of zaken die we tegenkomen in onze adviespraktijk. Thema’s die te maken hebben met media-innovatie en het snel veranderende medialandschap. De podcast heet: ‘Komt een blad bij de dokter’. We zijn erg benieuwd naar jullie reacties. Wil je dat wij een specifiek onderwerp bespreken? Laat dan wat van je horen in de comments hieronder.

Links

Het interview van Alexander Klöpping door Jeff Jarvis op The Next Web vind je hier.

Beluister ook het tweede deel van de podcast ‘Komt een blad bij de dokter’, over alternatieve verdienmodellen voor uitgevers.

Abonneer op Apple Podcast Luister op Soundcloud Luister op Spotify

 

#23: Een gesprek met Inez van Oord over de kracht van conceptontwikkeling.
#22: Eveline Helmink en Marije de Jong over 15 jaar Happinez.
#21: Flow bestaat 10 jaar, Astrid van der Hulst over de tijdgeest en experimenteren in print.
#20: Een gesprek met Jildou van der Bijl over 15 jaar LINDA.
#19: Luc Van Os over de overname van G+J door Hearst.
#18: Jan Willem Sander over geld verdienen met Follow the Money.
#17: Een gesprek met Barbara van Erp over online uitgeven met Snippet Media.
#16: Een gesprek met Dennis van Luling over de crossmediale strategie van VI.
#15: Een gesprek met Esther Goedegebuure over JAN Magazine.
#14: Een gesprek met Kirsten Jassies over social media en bladen.
#13: Een gesprek met Karin Swerink van Vogue.
#12: Franska Stuy over Franska.nl en de successen van Libelle.
#11: Jaap Biemans, aka Coverjunkie, over artdirection en mooie covers.
#10: Hugo Blom over de toekomst van de VPRO Gids.
#9: Gonnie Spijkstra over de impact van content.
#8: Leon Heuts over geld verdienen met filosofie.
#7: Lara Ankersmit over digitale innovatie bij de NOS.
#6: Leanne Hermans over de geheimen van LINDA.
#5: Marjolijn Kamphuis van OKGO over succesvol online uitgeven.
#4: Mediaprofessor Piet Bakker over waarom oplages dalen.
#3: Hoe Quest vooral aandacht vermarkt.
#2: Geld verdienen met content.
#1: Zoektocht naar kwaliteit in een wereld vol clickbait.