De Persgroep geeft abonnees toegang tot alle media

Topics van De Persgroep

Binnenkort krijgen alle abonnees van de Volkskrant, het AD, Trouw, het Parool, diverse regionale dagbladen, Het laatste Nieuws (BE) en de Morgen (BE) toegang tot alle artikelen van de Persgroep. Via Topics, een nieuwe tool, kunnen abonnees hun persoonlijke interesses aangeven om de enorme hoeveelheid content te filteren naar eigen voorkeur.

De Persgroep heeft dertien verschillende titels, produceert 15.000 artikelen per week en heeft ongeveer 2.000 journalisten aan het werk. Topics moet abonnees toegang geven tot alle content die onder de vlag van De Persgroep wordt geproduceerd. Inmiddels is de bèta-versie van Topics gelanceerd en wordt er met een kleine gebruikersgroep getest met content uit De Volkskrant, het AD, het Parool, Trouw en de Vlaamse kranten: Het laatste Nieuws en de Morgen. Binnenkort worden alle regionale kranten van De Persgroep aan dit lijstje toegevoegd.

Eigen playlists

Topics stelt lezers in staat om digitaal toegang te krijgen tot alle artikelen van bovenstaande media en deze te filteren op basis van eigen gekozen thema’s. Willem Albert Bol, woordvoerder van De Persgroep, legt uit. “Neem Erik uit Arnhem. Hij houdt erg van lekker eten en Ajax en is daarom geïnteresseerd in verhalen uit de Volkskrant en Het Parool. Maar hij wil ook lezen wat er bij hem in de buurt gebeurt. Via artikelen uit De Gelderlander wordt hij van het lokale nieuws op de hoogte gehouden. Erik kan via Topics z’n eigen playlists bij ons samenstellen – koken, cultuur, Ajax, Arnhem – net zoals je dat kunt doen met muziek in Spotify.”

In de watten

De Persgroep investeert flink in alternatieve manieren om content aan de man te brengen en klanten te behouden. Topics moet de gebruikerservaring van krantenlezers verbeteren door nieuws niet alleen persoonlijk te maken, maar ook goed toegankelijk te maken voor iPad en telefoon. “Het is de hoogste tijd dat wij onze abonnees wat meer in de watten leggen”, reageert Bol. “We weten uit onderzoek dat we tevreden abonnees hebben, maar toch zien we nauwelijks overlap in de titels die ze afnemen. Maar voor pakweg € 300,- per jaar kunnen we ze meer geven dan alleen een krant. Ze krijgen toegang tot alles.”

Curatie

De Persgroep verwacht tegen de zomer Topics groots te lanceren bij alle Persgroep-abonnees in Nederland en België. Inmiddels wordt er achter de schermen hard gewerkt aan de tag-structuur van alle artikelen en de samenstelling van kant-en-klare thematische playlists, speciaal samengesteld door de Topics redactie. Daarin gaat Topics ook inzetten op de curatie van content, zoals ze eerder deden met Paper. Dit kan voor abonnees een waardevolle toevoeging zijn, zeker als je naast alle nieuwsartikelen ook de lifestyle content uit de weekendbijlages en dagbladmagazines meerekent.

Laatste roddels

Paper werd in vorig jaar gelanceerd als ‘agile ontwikkeling’ bij De Persgroep, zoals Bol het noemt. Een zevenkoppige redactie, onder leiding Barbara van Beukering (oud-hoofdredacteur van Het Parool en Volkskrant Magazine), selecteert zes dagen per week het nieuws ‘dat je gevolgd moet hebben’: nieuws, interviews, columns en de laatste roddels. Gebruikers betalen zes euro per maand voor deze dienst.

Uit de startblokken

Gaat Topics dan op den duur Paper niet in de weg zitten? Willem Albert Bol is daar niet bang voor: “Paper is de afgelopen maanden langzaam uit de startblokken gekomen. We hebben nu ongeveer 10.000 betalende gebruikers, die het prettig vinden om dagelijks juist die selectie uit het nieuws te zien, die is samengesteld door de Paper-redactie. Criteria voor de selectie: dit zijn de artikelen die je niet heb mogen missen. De nadruk bij Paper ligt heel erg op juist die redactionele keuze, dat is bij Topics toch anders.