Ontslagen bij Vice Media, BuzzFeed en HuffPost

Digitale media in Amerika hebben het zwaar. De ene ontslagronde is nog niet aangekondigd of de volgende wordt bekend gemaakt. Vice Media ontslaat 10% van z’n medewerkers en BuzzFeed laat 15% van z’n mensen gaan. Dat zijn ongeveer 500 banen die verloren gaan.

Ontslagen en herstructurering Vice Media

De nieuwe CEO Nancy Dubuc van Vice Media maakte op 1 februari 2019 bekend dat er 250 banen verloren gaan bij het van oorsprong Canadese uitgever. Er is een reorganisatie aangekondigd waarbij 10% van de (internationale) banen verloren gaan. Sinds de aanstelling van Dubuc is er geprobeerd om de kosten onder controle te krijgen om winstgevend te kunnen worden. In 2018 werden er al geen mensen meer aangenomen. Vice Media, die zich als uitgever specialiseert in online magazines en video content voor millennials, zal zich meer gaan richten op de groeitakken: film, TV productie en branded content.

Vice is in verschillende landen actief, waaronder Nederland. Voorheen waren redacties zelfstandig. Maar Vice laat de internationaal gestructureerde organisatie achter zich, voegt alle redacties samen en bouwt het bedrijf op rondom 5 prioriteiten: Film en TV productie unit studios, het internationale nieuws team i.s.m. HBO, het digitale bedrijf (business), het TV bedrijf aangestuurd door Viceland en het advertentie bureau Virtue.

1000 ontslagen in de media op 1 dag

Op 24 januari 2019 werden in een klap 1000 mensen ontslagen in de (digitale) media industrie in Amerika. Zowel Verizon Media (eigenaar van oa. Yahoo en HuffPost), BuzzFeed als Gannett hebben medewerkers ontslagen. De grootste ontslagronde met ongeveer 800 mensen was bij Verzion Media. Maar ook BuzzFeed ontsloeg ruim 250 mensen. Dit komt bovenop eerdere ontslagrondes bij Refinery29 (10%) en Vox Media (5%) in 2018.

BuzzFeed ontslaat 15% van zijn medewerkers

Via een interne memo aan alle medewerkers van BuzzFeed kondigde de CEO Jonah Peretti de ontslagronde aan waardoor ruim 250 mensen hun baan zullen verliezen. Peretti zegt dat hij trots is op de ‘double digit’ omzetgroei en de winstgevendheid. Maar dat het niet genoeg is om op de lange termijn succesvol te zijn. Daarom moet er een reorganisatie plaatsvinden zodat de kosten dalen en het inkomstenmodel verbetert. In 2017 moesten er al 100 mensen vertrekken en vorig jaar is ook het podcastteam ontslagen.

Het vreemde van deze ontslagrond is dat het met BuzzFeed helemaal niet zo slecht gaat. Het schijnt dat het bedrijf winstgevend is, maar dat het moeite heeft om de groeidoelstellingen te halen. Daarnaast zijn ze in 2018 gestart om hun inkomsten uit te breiden met e-commerce en abonnementen. Het gerucht gaat dat BuzzFeed en Group Nine bezig zijn met een fusie. Dan is het logisch dat een bedrijf gaat snijden in de kosten om zoveel mogelijk uit een verkoop of fusie te halen.

De hete adem van Google en Facebook

Veel mediabedrijven in Europa en Amerika vinden het moeilijk om voldoende omzet en winst te maken. Dat komt onder andere doordat content altijd gratis is weggegeven online. Ook de grote concurrentie op de advertentiemarkt en de dominante positie van Google en Facebook spelen een rol. Digitale mediamerken die alleen geld verdienden met online advertenties hebben het extra zwaar, want de meeste advertentiedollars vloeien naar Google en Facebook. Veel bedrijven, zoals BuzzFeed en Vice, proberen de focus te weerleggen. Waar ze voorheen rekenden om advertentie-inkomsten voor hun grote online bereik, zijn ze nu op zoek naar verschillende soorten inkomstenbronnen.

Het einde van het advertentiemodel

Interessant is de uitgebreide analyse van Ben Thompson, een bekende analist over technologie en media. Hierin legt hij uit waarom de media de strijd verliezen van bedrijven als Facebook. Zijn analyse is dat Facebook het publiek en advertenties geïntegreerd heeft. Vroeger konden adverteerders hun klanten alleen bereiken via de content van traditionele media. Maar nu hebben bedrijven die content niet meer nodig om hun klanten te bereiken. Ze kunnen via een aantal klikken sterk gesegmenteerde advertenties inkopen. Volgens Thompson zullen mediabedrijven die alleen inkomsten genereren op basis van advertenties niet overleven. Mediabedrijven moeten helemaal op eigen benen staan met abonnementsmodellen, paywalls of andere vormen van inkomsten.