Online magazine Saar flirt met print

Saar magazine in print - bladendokter

Saarmagazine.nl is een campagne gestart waarbij lezers de eerste print versie van het 50+ mediamerk kunnen bestellen. Bij genoeg animo wordt er in oktober gedrukt. Dat leverde de uitgever de eerste dag al 700 bestellingen op.

Online magazine SAAR werd in september 2016 gelanceerd door Snippet Media. Femke Sterken, oprichter van Snippet Media, vertelt dat er vanaf het begin al mensen waren die de uitgeverij benaderden met de vraag waar het magazine te koop was. “Wij moesten telkens maar uitleggen dat Saar alleen een online magazine was. Maar we dachten wel: als we ooit gaan starten met print, dan beginnen we met Saar. Vrouwen van 50+ zijn de makkelijkste doelgroep om het experiment met print mee te starten.”

Special over singles

Bij Snippet Media is de redactie afgelopen weken druk in de weer geweest met een covershoot, het maken van een plank, het benaderen van freelancers en het selecteren van de eerste verhalen. De eerste editie van Saar magazine op papier wordt een special over single zijn. Het blad zal dezelfde toon en stijl hebben als het online magazine en legt de focus op een actieve doelgroep van vrouwelijke 50-plussers die datet, werkt, uitgaat en zichzelf nog lang niet dood acht.

Al 700 bestellingen binnen een dag

Sterken: “We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen. Eergisteren lanceerden we het bericht over de printversie online en op Facebook en inmiddels zijn er zo’n 700 bestellingen binnen. Ook onze partners bij Abonnementenland zijn onder de indruk. Dus we hebben goede hoop op kans van slagen voor dit experiment.”

Op naar de 10.000

Ze legt uit dat er 10.000 bestellingen nodig zijn om de productie van het magazine te kunnen bekostigen. Op 1 september valt de beslissing: drukken of niet. Op saarmagazine.nl legt de redactie het als volgt uit aan alle lezers: ‘We zijn een startup en hebben geen geld om meteen twaalf papieren edities per jaar te maken en een hele redactie op te tuigen. Daarom hebben we besloten een eenmalig tijdschrift te maken, als proef, en het eerst aan jullie aan te bieden. Schrijf je dus nu in, geef je bankrekeningnummer op en als de interesse groot genoeg is, gaan we het tijdschrift daadwerkelijk maken. Tot die tijd wordt er niks van je rekening afgeschreven. Gaat het niet door vanwege te weinig animo (daar kunnen we ons natuurlijk niets bij voorstellen), dan wordt er ook niks van je rekening gehaald. Gaat het wel door, dan schrijven we het bedrag van € 5,95 in oktober 2017 eenmalig af en zetten we de drukpersen aan.’

Het gaat goed met Saar

Saar magazine heeft sinds september een vliegende start gehad. Het online magazine bereikt inmiddels tussen de 150.000 en 200.000 unieke bezoekers per maand en won afgelopen december de Mercur lancering van het Jaar. De komende weken wordt de achterban van Saar gemobiliseerd, onder andere via 8000 nieuwsbriefabonnees.

Ook printplannen voor Me-to-We

Bij Snippet Media zijn er ook printplannen voor de andere titels, zoals Me-to-We en Mynd.nl, weet Sterken te vertellen. Die plannen zijn weliswaar afhankelijk van het succes van de actie met de Saar-lezers. Femke Sterken en mede-oprichter Barbara van Erp werkten eerder allebei op de redactie van Libelle en ook Saar hoofdredacteur Els Rozenbroek werkte bij Libelle en LINDA. Het is niet de eerste keer dat oud-bladenmakers een online magazine startten om vervolgens terug te keren naar print. In Maart lanceerde May-Britt Mobach, oud-hoofdredacteur van Marie-Clair en Flair, de eerste print versie van haar online lifestyle platform Amayzine.